Rîs salvator

WhatsApp Image 2020-03-26 at 07.36.38

Peter Berger, fie-i țărîna ușoară, a fost probabil cel mai important sociolog al religiei al secolului trecut și al acestui început de secol și de mileniu. Nu l-am cunoscut personal, dar cred că dacă aș spune că am fost pe aproape, nu aș minți. Am avut privilegiul să lucrez cu Grace Davie, și ea una dintre cei mai importanți sociologi ai religiei, care din fericire trăiește încă și e bine sănătoasă, sau cel puțin era înainte de virus. Ea a fost un colaborator apropiat al lui Peter Berger și într-o zi mi-a promis că o să mă prezinte acestuia. Din păcate n-am avut ocazia.

Dar asta nu e o tragedie așa de mare, cel mai important e că am cărțile lui, din care pot să îl cunosc foarte bine. Peter Berger a demonstrat, cu argumente empirice, cum șade bine unui om de știință, că propriu zis nu există un conflict  între modernitate și religie, dar nu despre teoria secularizării vreau să scriu aici, acolo unde Peter Berger a fost unul dintre cei mai importanți teoreticieni, ci despre altă parte a lui.

În timpul liber, Peter Berger s-a îndeletnicit și cu teologia, acolo unde el a dezvoltat o idee foarte interesantă, și anume că există ceea ce el a numit semnale ale transcendenței. E adevărat, spunea el, că trăim într-o lume unde nu se vede nimic dincolo de orizontul empiric, adică cerul este blocat în totalitate de cadrul imanent (Charles Taylor), cu alte cuvinte că pentru cei mai mulți oameni de azi realitatea e redusă la ceea ce se poate vedea și atinge. Dar, spune Berger, chiar în această realitate imanentistă, empiricistă, materialistă, există niște lucruri care funcționează ca adevărate portaluri către alte lumi, sau ceea ce el a numit semnale ale transcendenței.  Un astfel de portal prin care întrezărim realitatea unei lumi transcendente este umorul, spune Berger.

În cartea Redeeming Laughter (eu tradusesem literal, rîs răscumpărător, dar cineva mi-a sugerat că ar fi mai potrivit rîs salvator; și așa este: în primul rînd sună mai bine, în al doilea transmite mai eficace efectul umorului asupra sufletului), Berger explorează această dimensiune cu adevărat magică a spiritului uman, în care întrevede de fapt licăriri ale unui alt Spirit, care nu este uman. Cartea e frumoasă și ușor de citit, pentru că Berger scrie foarte bine, ca să nu mai zic de faptul, deloc nesemnificativ, că în ea am citit unele dintre cele mai bune bancuri pe care le-am auzit vreodată. Nu știu dacă Berger reușește să demonstreze că umorul este un portal către transcedent, cel puțin nu în aceeași manieră definitivă în care a demonstrat că teoria secularizării, care spunea că religia dispare pe măsură ce devenim din ce în ce mai raționali, este greșită.  Mie argumentația mi s-a părut foarte convingătoare, dar recunosc că eu nu aveam deloc nevoie să fiu convins de realitatea transcendentului.

În ciuda întunericului și a mizeriei și a suferinței, eu văd peste tot în jurul meu semnale ale transcendenței, știu că plutesc într-un ocean de dragoste divină în care, orice s-ar întîmpla, o să fie bine. Chiar și azi, în vremea virusului. Mai ales azi. Dar tocmai în aceste zile mi-am amintit de teza lui Berger cu privire la umor ca un semnal al transcendentei.  Ați văzut oceanul de glume despre virus care ne inundă ? Și nu e minunat? Nu e minunat că spiritul uman are capacitatea să metamorfozeze nenorocirea  asta  în cu totul alteva? Mai precis, să ignore nenorocirea și să facă mișto de ea, crescîndu-și astfel șansele să rămînă sănătos la cap. Dacă asta nu e o dimensiune cu totul și cu totul miraculoasă, dumnezeiască, a spiritului uman, atunci nimic nu e.

 

7 răspunsuri la „Rîs salvator”

  1. Avatarul lui Cristina Dragomirescu
    Cristina Dragomirescu

    Foarte interesant comentariul lui Cătălin Ionete despre cartea lui Berger, Redeeming Laughter, și foarte de actualitate având în vedere că articolul face analogia râsului la situația actuală când toată lumea se confrunta cu Coronavirusul, și totul se metamorfozează in umor, in umorul salvator după cum sesizează atât de bine dl Ionete. Cristina Dragomirescu

  2. Bine spus – râsul in aceste momente servește de fapt ca un mecanism de protecție psihicului omului.Daca acesta ar uita sa râdă in situații cu adevărat disperate și tragice , ar claca. Face mai multe omul în situații tragice, dar astăzi se pare că vrei sa vb de ras ca „portal transcendental”. Filosofia și alte științe educaționale au bineînțeles diferite forme mult mai plăcute de a explica râsul, dar psihologia îl numește mecanism de protecție . Totul este in regulă , este un mecanism des întâlnit , repet nu am face fata daca nu l am avea …îl învățăm de mici prin zâmbetul mamei , tatei, bunicilor ne formam chiar un atașament față de râs. Nu l putem alunga cu una cu două.. Si nici nu spun sa l alungam , ci doar sa avem grija pt că în situații dificile ne poate duce spre un alt tărâm care părerea mea este periculos , acela de negare a situației , de ignor a situației ceea ce poate aduce în mintea omului tot felul de iluzii, ” „eu nu o sa iau virusul” sau „du te mă de aici, e doar o gripa , ce , n ai mai avut gripa în viața ta?” Etc…(fel și fel de replici) și bagi și o gluma pe fb unde primești 100 de like-uri care bineînțeles că ți intaresc comportamentul – azi așa mâine așa și uiți că în esență , nu este de gluma , că trebuie sa stai și cu picioarele pe pământ, că numai râzând și făcând glume pe seama asta și ignorand și neluând toate măsuri de precauție pt tine și ceilalți este foarte periculos etc.. Sti expresia aia „hai că ne întindem cu gluma” – o mentionez pt că avem acest obicei daca pot sa i spun așa , mai ales noi românii. Întinsul asta cu gluma nu aduce nimic bine in aceste momente. Și sunt multi care se întind cu gluma peste tot in lume – sunt multi care s au întins atât cu gluma că au ieșit la spring break undeva in Florida , la plaja unde erau sute de oameni unii langa alții ( Tampa University) , ies cu copii in parcuri pt că habar nu au să i liniștească in casa (bănuiesc , sper și nu pt că ar fi niste ignoranți care iau în continuare totul in râs) și alte bazaconii pe care le am tot auzit și văzut în ultima vreme. Tot a venit pe fundamentul râsului , a lua virusul și situația nu ca atare , ci în râs.. deci concluzia mea este că râsul poate fi salvator menținând o anumită doza în noi in fata „nebuniei”, dar nici sa nu exageram cu atâta râs pt a ignora realitatea! Mor oameni pe capete! Daca nu a ajuns valul in Romania cum trebuie încă , o sa ajungă. Sa vedem cine mai râde atunci! 🤔

  3. Claudia ai pus punctul pe un i foarte important! Multumesc ca atragi atentia asupra faptului ca avem de-a face cu o criza fara precedent pentru noi, si pentru umanitate in general -pentru ca desi umanitatea s-a confruntat cu nenorociri (razboaie, epidemii), lumea n-a fost niciodata atit de globallizata ca azi, deci atit de interconectata, deci atit de fragila, in intregul ei. E vital sa ne dam seama de rolul pe care fiecare dintre noi il are in minimizarea raului, si penru asta e nevoie de maxima seriozitate si respinsabilitate. Umorul e pentru suflet, pentru spatiul privat, nu pentru cel public- e eficient intre cei patru pereti ai nostri unde vom petrece atitta timp. La un moment dat vom incepe sa avem impresia ca peretii mintii noastre incep sa se prabuseasca peste noi, si atunci umorul se poate dovedi o posibilitate de scapare miraculoasa, o gura de aer curat, neinfestat de vreun virus.

  4. Te salut Catalin. O carte spumos de incantatoare, in nota articolului tau, este Adio Europa, a nefericitului fericit I. D. Sirbu (scriitor de sertar, avatarul anonim al lui Victor Petrini, cel mai iubit pamantean).
    Volumele le poti descarca de aici:

    https://editura.liternet.ro/carte/90/Ion-D-Sirbu/Adio-Europa-vol-I.html

    https://editura.liternet.ro/descarcare/91/pdf/Ion-D-Sirbu/Adio-Europa-vol-II.html

    Postez extrem de rar comentarii pe net, dar cititnd unele din postarile tale (nu doar articole, ci mai ales comentatii de dupa), am simtit indemnul sa-tu scriu. Sper sa nu te deranjeze, dar cunosandu-te din scris nu am putut sa nu ma gandesc la sublimul print Miskin sau la visatorul Levin al lui Tolstoi si asta m-a bucurat. Fii fericit!

  5. Te salut Catalin. O carte spumos de incantatoare, in nota articolului tau, este Adio Europa, a nefericitului fericit I. D. Sirbu (scriitor de sertar, avatarul anonim al lui Victor Petrini, cel mai iubit pamantean).
    Volumele le poti descarca de aici:

    https://editura.liternet.ro/carte/90/Ion-D-Sirbu/Adio-Europa-vol-I.html

    https://editura.liternet.ro/descarcare/91/pdf/Ion-D-Sirbu/Adio-Europa-vol-II.html

    Postez extrem de rar comentarii pe net, dar cititnd unele din postarile tale (nu doar articole, ci mai ales comentarii de dupa), am simtit indemnul sa-ti scriu. Sper sa nu te deranjeze, dar cunoscandu-te din scris nu am putut sa nu ma gandesc la sublimul print Miskin sau la visatorul Levin al lui Tolstoi si asta m-a bucurat. Fii fericit!

  6. Ma bucur foarte mult ca ai scris, Florian. Intr-adevar, ma simt foarte apropiat sufleteste de printul Miskin. Mersi pentru carti!

Lasă un comentariu