Ingredientul secret

Posted: Aprilie 24, 2015 in De dragoste
Etichete:, , , ,

De-a lungul vremii am avut multe titluri neinspirate, poate și cel de azi e unul dintre ele. Cum n-am mai scris de mult, poate s-a și uitat despre ce era blogul meu, dar despre ce orice ar fi (nici măcar eu nu știu despre ce e), în orice caz nu e un blog cu profil culinar. Și totuși, zilele astea am avut o revelație culinară. A venit din sfere mai înalte decît cele culinare, și s-a răsfrînt, iluminîndu-le, asupra multor fețe ale realității, dar în esență e o revelație culinară și gata.

Toată lumea a auzit că se pomenește, de fiecare dată în glumă sau într-un context (cum ar fi reclamele TV siropoase) care n-are nicio pretenție la seriozitate, despre ingredientul secret al unui anumit fel de mîncare, anume dragostea. Evident, cînd se spune așa ceva, ni se vînd niște gogoși umflate pînă la grotesc, nu-i așa? Eh, vreau să vă spun că revelația mea recentă m-a făcut să văd gogoașa asta cu alți ochi și să descopăr că de fapt are un miez delicios și bogat.

Din experiența mea culinară nevastă  (stați, să nu mă înțelegeți greșit: ne-vastă, n-am nici nevastă nici experiență), s-a copt totuși o intuiție, vizibilă cu ochiul liber, de altfel, anume că ce face un bucătar bun este în primul rînd grija și atenția. Grija și atenția sînt importante peste tot, dar în bucătărie au un rol special, o să spun acum de ce. Gătitul este esențial chimie, și orice bucătar bun merită și o diplomă de chimist (naiv, dar chimist). Sînt multe secrete ale artei de bucătar de care eu n-am habar, dar știu unul, anume că mîncarea bună trebuie făcută încet, la foc mic. Fie că e ciobră, friptură la cuptor, în fine, orice necesită procesare termică, necesită procesare termică luuungă pentru a atinge climaxul delicioșeniei. Pe scurt, e nevoie de timp. Cine se grăbește în bucătărie, o dă mai rău în bară decît cine se grăbește în pat, deși cine se grăbește la volan are șanse să o dea mai rău în bară decît ambii.

După acest ocol să ne întoarcem la zicala noastră pe care acum putem să o apreciem mai bine, de la un alt nivel al înțelegerii. Dar nu înainte să mai facem un alt mic ocol, prin natura dragostei de data asta. Mult discutata dar puțin înțeleasa de fapt distincție dintre dragoste și pasiune, este tocmai asta, anume timpul. Dragostea este ceea ce dureaza în timp, dragostea are nevoie de timp pentru a deveni dragoste, motiv pentru care e absurd să vorbești despre dragoste la prima vedere: dragostea se poate aprinde la prima vedere, dar pînă focul n-a mistuit toate paiele noutății și a ajuns să se hrănească din substanța infinită a sufletului, aceea care nu se termină niciodată, pînă nu a rezistat la vînturi și ploi și dușmani, e prematur și comic să vorbești despre dragoste.

Și atunci, dacă acel ingredient imaterial care deși nu se adaugă în oală este totuși real, anume grija, atenția și timpul, timpul sacrificat de bucătar, și dacă esența dragostei este timpul, adică durata ei în timp, atunci, spuneți voi, e doar o gogoașă caraghiosă să spui că ingredientul secret al unor bucate delicioase e dragostea?

Comentarii
  1. franky3rd@yahoo.com spune:

    By far the best article you wrote!!!

    Cordialement, Moise PREDA moise.preda@gmail.com (+32)0486.555.862

    Pe 24 avr. 2015, la 20:41, Cogito a scris:

    > >

  2. ionetecatalin spune:

    Cel mai bun articol al meu e despre gatit..poate vocatia mea e de bucatar si eu ma cred scriitor :))

Lasă un răspuns

