„După dealuri” în Anchorage

Posted: Mai 7, 2013 in Culturi, Filme, Hai (din) România!
Etichete:, , , , , , , , , , , , ,

După dealuri, filmul românesc care a primit  două premii importante la Cannes anul trecut, a ajuns si în America. Şi nu doar în America, ci tocmai pînă în Alaska. De fapt, nu e nimic extraordinary în asta.Dacă am ajuns eu tocmai în Alaska, de ce n-ar ajunge şi un film românesc.

The Bear Tooth Theatrepub e un loc interesant. E un cinematograf în toată regula, dar şi restaurant unde au cea mai bună pizza din Anchorage şi ocazional e sală de concert. Ştie toată lumea că americanii au inventat mîncatul în faţa televizorului. Ceva ce poate nu ştie chiar toată lumea e că americanii au inventat şi mîncatul în cinematograf. Şi nu mă refer aici doar la popcorn şi nachos, ci la mîncare în toată regula. La Bear’s Tooth, cînd după ce cumperi biletul de film, sau înainte, comanzi şi mîncarea, pe care apoi nişte chelneri sau chelneriţe cu spirit de cercetaş ţi-o  aduc la locul tău.

Ideea mi s-ar fi părut absolut strigătoare la cer, înainte de The Bear Tooth.  Chiar şi omniprezentul popcorn mă enerva la culme. Foşnetele, ronţăitull, sorbitul, etc. Servitul şi mîncatul mîncării într-o sală de cinema însemna, deci, a sări orice cal al bunului simţ. Aseară a trebuit să recunosc că nu e chiar aşa de rău. Din contră, a fost intersant ca, pentru prima dată în viaţa mea de cinefil, să am o pizza în faţa mea, şi încă una foarte bună, într-o sală de cinema.

„După dealuri” e un film lung, cam cam 160 de minute. Faptul că era aproape 11 şi lumea încă stătea pironită pe scaune deşi mîncarea se terminase de mult, nu poate să însemne altceva decît că filmul a prins şi la americani. Sigur, publicul de la The Bear Tooth e un public educat, care ştie că  luni seara o  să vadă altceva decît familiarele poveşti şi peisaje hollywoodiene. Dar chiar şi aşa, aproape trei ore de film românesc (care aproape de fiecare dată ar putea sa fie semnificativ tăiate la montaj fără să fie atins vreun organ vital) care reuşesc să ţină priponiţi (în film, o măicuţă strigă la un moment dat: priponeşte-o!) pe scaun o grămadă de americani, dar fără să fie legaţi cu lanţuri, ca Alina pe crucea ei, trebuie să fie un success notabil.

Comentarii
  1. luciancaryon spune:

    Scenaristul Lucian Ciuchiță a dat în judecată realizatorii producției hollywoodiene „Escape Plan”
    marţi, 29 Apr 2014, 18:58 • Justiţie
    1965 afişări
    Share on emailShare on facebookShare on twitterShare on printMore Sharing ServicesScenaristul Lucian Ciuchiță a dat în judecată realizatorii producției hollywoodiene „Escape Plan” – cu Sylvester Stallone și Arnold Schwarzenegger – pentru drepturi de autor și drepturi conexe, iar românul cere o despăgubire de 10 milioane de dolari, acțiunea fiind înregistrată vineri la Tribunalul București.

    fb7c8e88-7e49-4dfe-a648-32fe19ef9c53
    Foto: (c) ANGELO BREZOIANU/ AGERPRES ARHIVA

    Acțiunea este în faza de fond și pentru moment nu există niciun termen stabilit de instanță. Potrivit dosarului, acțiunea este îndreptată împotriva a nouă pârâți: scenariștii filmului, Jason Keller și Miles Chapman, și producătorii Canton Production, Atmosphere Entertainment MM LLC, Boies-Schiller Film Group, George Furla, Randal Emmett, Emmett/Furla Films și Summit Entertainment.
    Ciuchiță a declarat pentru AGERPRES că acțiunea împotriva scenariștilor este penală, în timp ce acțiunea împotriva producătorilor este de drept civil. Acesta a spus că cere, în acțiunea sa, despăgubiri de 10 milioane de dolari și creditarea sa în calitate de co-scenarist al filmului.
    Scenaristul spune că realizatorii filmului s-au folosit de scenariul său — ce are titlul „Insula diavolului. Prizonierii apelor” — fără a-l credita sau fără a-l plăti în acest sens. Ciuchiță a identificat peste 60 de elemente care leagă acțiunea din „Escape Plan” de scenariul său original și, în decembrie anul trecut, a obținut și o expertiză în acest sens, din partea unei comisii a Uniunii Cineaștilor din România. Ciuchiță spune că ideea centrală a filmului, aceea a existenței unei închisori de maximă securitate în mijlocul unui ocean, este cea din scenariul său original.
    „Este invenția mea să fac o pușcărie pe petrolier. Puteau să facă pe navă de croazieră, cargo. Nu. Au lăsat-o așa cum am construit-o eu, cu toate… cu sala de mese”, a declarat Ciuchiță pentru AGERPRES.
    Mai mult, scenaristului i se pare flagrantă o referire din film la granița româno-bulgară unde, în „Escape Plan”, locuiește un geniu pe care autoritățile vor să îl prindă.
    „O chestie inexplicabilă… ce să caute într-un film american o referire la geniu, care este la granița româno-bulgară, la 30 de km de Ruse? Întâmplător, eu am casă de vacanță acolo și acolo scriu”, a spus acesta. „În această meserie, două coincidențe înseamnă prea mult. 60 este deja furăciune pe față”, a spus Ciuchiță.
    Autorul a povestit că a început să scrie acest scenariu în urmă cu doi ani și ulterior a trimis o variantă electronică unui cineast român care locuiește în Statele Unite ale Americii, prin care, cel mai probabil, scenariul său a ajuns la producătorii americani.
    „Am avut o discuție cu un regizor româno-american, căruia i-am și arătat scenariul în proporție de 80 la sută. Ulterior i l-am mai dat și l-a văzut în totalitate, dar atunci când a fost în Statele Unite pe 25 octombrie, în proporție de 75-80 la sută, scenariul a fost gata. Iar el a recunoscut că vrea să vorbească cu niște producători”, a declarat Ciuchiță.
    Ciuchiță a aflat că scenariul său a fost adaptat la Hollywood de la un prieten care a văzut acest film, la finalul anului 2013, la puțin timp după ce acesta a fost lansat la nivel mondial.
    „Am fost sunat pe telefon… un prieten de-al meu m-a sunat pentru că îi povestisem lui și altor prieteni, la o masă, ce scenariu scriu. El văzând filmul la cinematograf pe data de 15 noiembrie la București și m-a sunat că mi-a văzut filmul dar nu m-a văzut la la scenariști”, a spus acesta. „Atunci au fost cele mai grele zile ale mele”, a adăugat Ciuchiță.
    Scenaristul a cerut apoi sprijinul Uniunii Cineaștilor, care a format o comisie de expertiză, formată din Călin Stănculescu și Victoria Marinescu. Această comisie l-a susținut pe artist, inclusiv în cadrul unei conferințe de presă de la începutul lui martie, anul acesta. Autorul a declarat că a angajat în această chestiune, inițial, un avocat din Statele Unite ale Americii, la care ulterior a renunțat. De asemenea, acesta a încercat să ia legătura cu producătorii filmului. Potrivit lui Ciuchiță, ultimul e-mail de la Summit Entertainment a fost primit de el la jumătatea lui martie, când era anunțat că această companie va desfășura o anchetă în această problemă.
    Scenariul lui Ciuchiță este înregistrat la DACIN-SARA (Drepturi de Autor în Cinematografie și Audiovizual — Societatea Autorilor Români din Audiovizual) pe 18 februarie 2013, cu aproximativ opt luni înaintea premierei filmului „Escape Plan”. Potrivit acestuia, scenariul său era încheiat cu 5-6 luni înainte de această înregistrare.
    Ciuchiță spune că suma pe care o cere drept despăgubire a fost calculată în funcție de încasările declarate ale filmului, de aproximativ 137 de milioane de dolari. Până la soluționarea procesului, Lucian Ciuchiță a publicat o carte în care dezvoltă elementele din scenariul „Insula diavolului. Prizonierii apelor”. Cartea, apărută anul acesta la Editura Atec, este intitulată „Insula Purgatoriului” și are drept subtitlu: „Romanul de față este povestea originală care a stat la baza scenariului unui film de succes, lansat anul trecut de către cinci studiouri de producție de la Hollywood…”

    AGERPRES/(A, AS — autor: Oana Ghiță, editor: Florin Marin)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s