La munca!

Posted: Decembrie 5, 2012 in Fără categorie
Etichete:, , , , , , , , , , , , , , ,

Din pacate nu m-am plimbat atit de mult cit mi-as fi dorit. N-am fost la Paris, nici la Londra, nici la Roma, nici la Viena. Dupa enumerarea asta cineva ar putea sa intrebe, dar unde ai fost, atunci? Pai am fost in Stockholm (Suedia), Oslo (Norvegia), Amsterdam si Rotterdam (Olanda), Bruxelles si alte citeva orasele din Belgia, Madridul din Spania, Tallin din Estonia si cam atit. Ah, am fost si la Dobrici, in Bulgaria, pe vremea cind aveam BMW inscris in Bulgaria. Ce vremuri…

Cind am fost ultima data la Oslo, adica vara asta, am fost efectiv socat sa vad ca monopolul pe cersetorie in centrul orasului e detinut de cersetori romani. Ma plimbam pe Arke Brygge cu doi prieteni norvegieni, cind unul dintre ei imi spune, ia uite, si astia sint romani. Eu, sceptic, intreb cum de e atit de sigur. El imi spune, zi-le ceva in romana. Eu ii spun tinerei care era la doi pasi de mine sa se duca la munca (la munca). Reactia ei e una de „ce muncaaa maaa, i-auzi la el”, si in timp ce ea isi avea reactia, un tip cu burta si mustata apare de nu stiu unde si verbalizeaza si el violent in directia mea. Da, erau romani, sau cam asa ceva. Prietenul meu norvegian ride si ma intreaba ce le-am spus. Eu ii raspund ca i-am trimis la munca iar el ma intreaba care e cuvintul. Ii mai repet de citeva ori formula magica „la munca” care stirnise atita indignare intre compatriotii mei cersetori, iar el incepe sa o repete si reuseste dupa citeva incercari sa o redea surprinzator de bine.

Mi-am amtint de episodul asta pentru ca zilele astea sint la Madrid si situatia e cu totul alta. Am mers de citeva ori cu trenul in zona metropolitana a Madridului si aproape in fiecare tren am vazut cite un cersetor. Doar ca nu erau romani, erau spanioli. Mi s-a explicat ca situatia economica dramatica din Spania ii face pe multi spanioli sa comita gesturi disperate. Unii se sinucid in fata trenului, cum s-a intimplat chiar recent, altii cersesc, tot in tren, sau in alte parti.  E foarte posibil ca sinuciderile sa nu aiba de-a face cu criza economica. La urma urmelor, motivele pentru care cineva alege sa spuna adio vietii sint intotdeauna complexe. La fel si cu cersetoria: e posibil ca cersetori profesionisti sa profite de situatia economica pentru a inventa povesti lacrimogene. Dar oricum ar fi, ramine schimbarea semnificativa in peisajul urban al unei capitale europene, anume ca propriii cetateni incep sa devina un segment semnificativ din populatia de cersetori, lasind mai putin loc pentru aventurierii din alte parti. Dar cel putin la Oslo e in continuare foarte mult loc pentru cersetori. Norvegienii o duc in continuare mult prea bine pentru a iesi la cersit.

PS: Ca de fiecare data cind sint in deplasare si n-am laptopul cu mine, scriu fara diacritice.

Comentarii
  1. OvidiusMD spune:

    Chiar aseară am dat peste un mic ”documentar” făcut de un românaș în Oslo unde îi întreabă pe oameni ce cred despre români. Reacțiile nu au fost dintre cele mai bune… http://vimeo.com/54794660

  2. ionetecatalin spune:

    Multumesc pentru link. Merita dat mai departe. Iar autorul merita felicitat. Concluzia filmului e una singura si se impune cu puterea evidentei: ambasada Romaniei in Oslo e organizatie de cersetori profesionisti.

  3. eumiealmeu spune:

    mă miram de ce mă doare să citesc postarea ta… lipseau sedilele și lipsa lor doare crunt. 🙂
    deci eu aș pune pariu că erau români și cei din Madrid, dar când dau de români se fac a fi spanioli. cel puțin așa procedau când treceam noi pe acolo. stilarea cerșetorului este să folosească multe limbi – când îl întreabă spaniolul e un amărât de român și când îl întreabă românul e un amărât de spaniol.
    nu te mai uita la cerșetori. bucură-te de atmosfera de acolo, cu dublă inimă (și pentru mine) sau triplă sau … că suntem mulți care ne-am dori să fim acolo, alături de prietenii noștri.

  4. ionetecatalin spune:

    ce se intimpla aici e foarte serios. spaniolii resimt din plin criza. iar spaniolitatea cersetarilor e confirmata si dincolo de orice indoiala. mersi pt urari🙂

Lasă un răspuns

