Şase picioare sub pămînt

Posted: Ianuarie 25, 2012 in Duşmanul ultim, Filme, Ultime
Etichete:, , , , , , , , , ,

Ziceam odată că Twin Peaks e probabil cel mai bun serial de televiziune. Făceam ceva ce aş putea numi greşeală la cald, adică o opinie exprimată sub impresia momentului. Nu vreau să spun că Twin Peaks nu e un serial bun. Lynch e unul dintre puţinii făcători de filme care ştiu să se joace magistral cu teme supranaturale. Deci cînd supranaturalul încape pe mîinile cuiva ca Lynch, rezultatul nu poate să fie decît extraordinar.

Între timp, însă, am văzut seriale mai bune. Cum ar fi Six feet under. Despre serialul ăsta se pot spune foarte multe, dar eu o să spun doar ce mie mi se pare esenţialul. Ce îl face mare, mare de tot, este omniprezenţa morţii. Întregul film e un dialog constant cu moartea (faptul că personajele sînt frecvent în dialog cu proiecţii ale morţilor nu e decît o parabolă a acestui fapt care e de fapt semnificaţia adîncă a filmului), motiv pentru care reuşeşte să ofere o imagine aşa de profundă şi de complexă asupra vieţii. Pretextul filmului, afacerea de pompe funebre (funeral home) serveşte în mod strălucit scopul de a aduce mereu moartea in discuţie, de a o întoarce pe toate părţile, a medita asupra ei din toate unghiurile, de a constata futilitatea ultimă şi patetică a oricărei încercări omeneşti de a o cosmetiza.

Deşi din perspectivă strict naturalistă ni se spune că moartea nu e decît destinul nostru ultim (pînă şi Eclesiastul e naturalist din punctul ăsta de vedere), moartea e înainte de toate un semn de întrebare, o ghicitoare, o palmă interogativă în faţa vieţii. Întrebarea de ce murim are un mult mai mare potenţial revelator decît sora ei geamănă, de ce trăim. După ce a fost astfel plesnită, de cele mai multe ori viaţa roşeşte feciorelnic şi se întoarce la ale ei. Uneori însă, îşi înghite nodul din gît şi continuă să privească sfidător în ochi moartea. Asta este, pe  scurt, povestea din Six feet under.

Comentarii
  1. Ciprian Bojan spune:

    Ce mă deranjează la anumite seriale americane este caricaturizarea caracterelor umane, ne face să ne amplifice oarecum defectele în raport cu niște prototipuri eroice spre care ar trebui să tindem. Recunosc, n-am văzut ”Six feet under”, sau poate am văzut câte ceva, dar nu l-am ”gustat”. Îmi plac serialele în care dezumanizarea prin caricaturizare nu este o intenție a mesajului serialului.
    P.S.Tocmai a murit Emil Hossu😦

  2. oxido21 spune:

    Eu ti-am spus ca Twin Peaks nu e cel mai bun, dar prea erai luat de val, ca de obicei ;))

  3. ionetecatalin spune:

    `ca tot vorbeam despre moarte…

Lasă un răspuns

