Am fost și eu odată românaș

Posted: Ianuarie 8, 2012 in Biografice, Carti, Literatura, scrisul, Ştiinţă
Etichete:, , , , , , , , , , , , , ,

Din cîte înțeleg și eu, să fii românaș înseamnă să fii șmecher, să te descurci, să păcălești legile, poate, în cazuri extreme, chiar să furi. Toți românii și nu numai ei sînt la un moment dat românași. Onestitatea absolută nu prea e pentru lumea aceasta, din moment ce simpla ei idee vine din altă lume, una de dincolo de asta,  mai bună și (mai, sic!) perfectă.

Dar nu despre alte lumi vreau să scriu azi, ci despre cum am fost și eu românaș odată. Bineînțeles, probabil am mai fost și în alte cazuri românaș, dar pe acesta pot să îl povestesc fără să îmi roșească obrazul de rușine, de fapt chiar cu un pic de mîndrie.

Eram în Suedia, acum vreo doi ani, și lucram la teza de doctorat cu o profesoară din Anglia, Grace Davie. Eu îi citisem deja vreo două cărți pe care le luasem, gratis, de pe fostul gigapedia (actualul library.nu), un site unde puteai să găsești cărți în format pdf. Mulți dintre cei care au avut nevoie de cărți au auzit mai devreme sau mai tîrziu de gigapedia.org, siteul era efectiv o minunăție iar pentru unii, printre care mă număr și eu, era fără doar și poate cel mai important site de pe internet.  Grace Davie mi-a oferit într-o zi o copie a cărții ei Sociology of religion, moment în care eu, cu sinceritatea deșănțată care mă caracterizează uneori, i-am mărturisit că am deja cartea, că am luat-o gratis de pe internet. Ea, un autor respectat și celebru în lumea academică, nu putea să creadă că există un site ca gigapedia.org, de unde oricine vrea poate să ia gratis cărți. Eu i-am arătat nu doar că există, dar și cum să își facă un cont și să downloadeze și ea, dacă vrea. Stînd acolo și arătîndu cum se fură cărți de pe internet unei englezoaice din lumea bună, m-am simțit ca un autentic românaș.

Cel mai probabil prof. Grace Davie nu a luat niciodată vreo carte gratis de pe gigapedia, căci pe lîngă faptul că era englezoaică și om de știință (ar trebui să zic femeie de știință, nu-i așa? În engleză zici scientist sau scholar și ai scăpat de problema corectitudinii politice…), era un autor în care simpla existență a unui site ca gigapedia stîrnea înainte de orice altceva perplexitate.

Eu am zis întotdeauna că dacă aș scrie o carte  bună vreodată, aș prefera să o citească zece milioane de oameni fără să o plătească decît să o cumpere o sută de mii de oameni și să fac profit din vînzări. Dar nu gîndește toată lumea așa. Și probabil și eu aș vrea să fac bani din cărți dacă o aș fi scriitor, cine știe.

Oricum, fostul gigapedia și actualul library.nu a fost închis din cauza încălcării copyrightului. Noroc că am apucat să iau cîteva sute de cărți de acolo. Nici nu știu ce să fac…să propun un moment de reculegere în memoria acum răposatului cel mai important site de pe internet? Să mă bucur că legea, corectitudinea și copyrightul îning? Deși pot să înțeleg argumentele pentru a doua variantă, inima mea atrasă puternic de prima.  Cărțile ar trebui să fie gratis. Și așa nu le mai citește aproape nimeni.

Comentarii
  1. Ciprian Bojan spune:

    🙂 Înving în detrimentul atâtor românași, care vor citi totuși din alte surse… Pardon, nu se mai citește… 😦

  2. ionetecatalin spune:

    Pe mine chiar ma doare sufletul ca s-a-nchis gigapedia. mai ales acum ca mi-am luat o tableta si cititul pdf urilor a devenit mult mai placut

  3. RA spune:

    Eu am cunoscut un profesor din Slovenia care cauta pe Gigapedia ca si pe Wikipedia, fara nici un fel de remuscari. Diferenta dintre Slovenia (si cu atat mai mult Romania) si UK sau tarile nordice este ca la ei gasesti aproape orice carte intr-o biblioteca, adesea chiar de la propriul calculator. Adica un fel de gigapedia pentru care guvernul tau (sau comunitatea locala) a platit. In tarile in care guvernul nu poate sau nu vrea sa faca asta, piratii se descurca si ei cum pot: iau de la bogati si dau la saraci. Cei mai multi oameni care iau carti de pe gigapedia oricum nu le-ar cumpara, astfel incat pierderile din copyright ale autorilor sunt destul de mici. Nu vreau sa se inteleaga ca incurajez in vreun fel pirateria, care are problemele ei etice, care exced (sau poate nu) discutiei de fata. Sa nu uitam totusi ca Suedia si tara in care Partidul Piratilor a avut un succes remarcabil. Poate ca democratizarea informatiei in imperiul internetului trebuie gandita si din perspectiva asta. Nu in ultimul rand, nu fi trist, daca nu te jenezi sa descarci de pe library.nu; am verificat astazi si s-ar parea ca inca traieste, habar nu am pentru cat timp.

  4. Cati spune:

    S-ar putea sa nu fie multi in asentimentul meu, dar si eu as prefera ca ceea ce scriu sa fie citit gratis. Subscriu la cele scrise de tine.

  5. ionetecatalin spune:

    Eu am incercat de mai multe ori sa imi accesez contul de library.nu si nu am reusit. Apoi am cautat si am vazut ca mai multi au problema asta. Cineva zicea ca nu mai are nimeni acces. Deci inca se mai pot lua carti de pe library.nu?

    @Cati : pai..ma bucur ca e cineva in asentimentul meu 🙂

Lasă un răspuns

