Joaca de-a libertatea. A unor puşcăriaşi.

Ieri şi astăzi, la teatrul Nottara (pe bulevardul Magheru, aproape de piaţa Romană), are loc un altfel de festival de teatru. E altfel nu pentru că e cu mari stele ale teatrului. Din contra. Festivalul se intituleaza  Exit iar actorii sînt puşcăriaşi. Puşcăriaşii sînt persoane private de libertate pentru că au încălcat legea penală şi au fost prinşi. Există foarte mulţi oameni care încalcă legea penală dar nu sînt prinşi şi care, deci, nu ajung niciodată puşcăriaşi. Puşcăriaşii, pe lîngă timpul executat în puşcărie, trebuie să mai trăiască şi cu ruşinea de a fi fost puşcăriaş, sau de a fi în continuare puşcăriaş, pentru că odată puşcăriaş, pentru totdeauna puşcăriaş.

Deci actorii de pe scenă nu sînt chiar actori, şi nici publicul nu e chiar public de teatru, fiind format în principal din rude de puşcăriaşi, din alţi puşcăriaşi, din cadre militare, din studenţi şi cîte un curios care a aflat din întîmplare de evenientul. Ah, şi să nu uit: aseară publicul din public a făcut parte şi un consilier de probaţiune, adică eu. Care a făcut poze şi filme cu telefonul.

Piesele şi interpretările lor au fost în general patetice. Mă uitam cu un fel de milă amestecată cu sfială şi îmi spuneam ceva de genul: “Bun, ce se întîmplă aici nu e teatru, artă. Şi nici nu are cum să fie. Dar e bine că se întîmplă!” De ce e bine că se întîmplă? Cineva zicea că rolurile jucate de puşcăriaşi acolo sînt identităţi false temporare. E adevărat. Doar că nu e acesta tot adevărul. Adevărul e că identităţile respective devin reale pentru cel ce le mimează, iar efectele lor nu sînt neapărat trecătoare. Astfel, mă gîdeam eu, piesele astea de teatru au un dublu efect terapeutic: pe de o parte oferă ocazia unui puşcăriaş să se transpună într-un univers simbolic în care nu mai e un puşcăriaş, ci alteva. Conştientizarea faptului că poate fi şi altceva decît un puşcăriaş poate avea efecte semnificative pentru viaţa reală care se desfăşoară în afara scenei şi în afara puşcăriei. Apoi, efectul terapeutic se mai referă şi la public, ajungînd oamenii să vadă că dincolo de eticheta de puşcăriaş e un om cu o poveste, diverse talente, dorinţe, visuri. Pe scurt, un om.

Vorbind de talent, trebuie să spun că aproape toţi cei care au urcat aseară pe scenă nu aveau deloc talent actoricesc. După cum ziceam şi mai devreme, mă uitam la ei cu milă şi sfială.

Asta pînă la ora 8 cînd a început spectacolul realizat de cei dela PenitenciarulIaşi.Nu pot să spun că cei dela Iaşiau fost de pe altă planetă. Că au avut decoruri,  costume, o piesă şi interpretări demne de orice scenă din ţara asta. Eu nu mă pricep la teatru, dar cred că un critic de teatru ar fi putut să fie în sală şi să spună la final că a văzut o piesă de teatru. Poate bună sau mai puţin bună, dar în orice caz o piesă de teatru, pentru că celelalte reprezentări nu făcuseră nici măcar un pas în direcţia a ceea ce se numeşte teatru.

În clipul de la început se pot vedea cei de la Jilava care au optat, înţelept zic eu, pentru o pantomimă, reuşind astfel să evite penibilul care însoţea aproape fiecare cuvînt al celorlalţi „actori”, cu excepţia celor de la Iaşi, fireşte. Care se văd în pozele astea.

12 gânduri despre „Joaca de-a libertatea. A unor puşcăriaşi.

    1. da. e drept. cei de la iasi au fost extraordinari, insa nimeni din presa nu spune asta. toti spun despre salvarile lui iisus, si altii si altii si altii,,, dar nimeni nu spune nimic despre iasi. de ce? ar merita sa afle toata lumea ce au facut acei oameni

  1. Deci nu e puscarias. Probabil cei de la Iasi vor fi acuzati de celalte puscarii ca au trisat. Imi imaginez ca Florin Caracala face asta voluntar. Oricum, e limpede ca administratia penitenciarului Iasi a fost foarte generoasa cu proiectul asta, altfel nu-mi explic cum ar fi avut costumele, decorurile, montajul etc pe care le-au avut si care efectiv erau de pe alta planeta. Aici nu mai putem spun eca au trisat ci doar ca au fost mult mai interesati de arta decit celelalte puscarii.

  2. din cate stiu nici celelalte penitenciare nu au fost lipsite de prezenta unui profesionist care sa coordoneze activitatea, cu exceptia penitenciarului din Braila, unde regizor, dramaturg, dar si actor (cred), a fost un detinut. in rest, oameni profesionisti, sau cel putin amatori care se ocupa cu teatrul au coordonat spectacolele.

    oricum, ideea e ca florin a mai avut un spectacol la fel de bine primit si acum doi ani. proiectul Haina de om, daca imi aduc eu bine aminte. si ala era un spectacol la fel de „nebun”.

  3. apropo, daca vrei sa mai pui niste poze de la spectacolul celor de la iasi, mai gasesti pe facebook la contul „voluntar artfusion”, si pe profilul lui florin caracala.

  4. Prietene, imi dau seama ca iti lipsesc multe informatii.
    In primul rand vad ca e cam greu sa accepti faptul ca o trupa din provincie poate fi peste multe altele incepand cu cele din capitala. In al doilea rand incerci sa tii partea scornind expresii gen „cei de la Iasi au trisat” sau „administratia penitenciarului a fost foarte generoasa”. Vorba aia, „vulpea cand nu ajunge la struguri zice ca-s acri”…

    Mai gandeste-te.

    (daca ai cu ce…)

  5. OK. Scuze ca am inteles gresit dar nu ma pot abtine sa nu fiu rautacioasa cand cineva apreciaza gresit munca si valoarea cuiva. Nu stiu ce regizor au avut, nu am auzit de el, dar compozitia piesei in ansamblu mi-a placut foarte mult, fiind singura care nu m-a plictisit.

  6. Exact asta spuneam si eu Andrei a fost bun si ne-a spus ca pe regizor il cheama Florin Caracala. Si eu l-am apreciat cit de mult am putut. Imi pare rau ca n-am fost mai explicit ca sa evit astfel de neintelegeri.

Lasă un răspuns

