Cînd ştiinţa minte

Posted: Noiembrie 3, 2011 in Ştiinţă
Etichete:, , , , , , , , , , , ,

Un psiholog olandez a recunoscut zilele astea că a falsificat date de cercetare pe parcursul unei perioade îndelungate timp. Studiile lui, publicate în reviste prestigioase ca Science, i-au adus prestigiu şi recunoaştere din partea oamenilor de ştiinţă. El a recunoscut că a minţit şi a furat şi a declarat că îi pare foarte rău şi că îi este ruşine, dar că a făcut asta „under pressure to perform”, adică sub presiunea de produce rezultate. Presiunea asta de care vorbeste el e foarte reală, pentru că reţeta succesului este să publici şi să publici cît mai mult şi cît mai grozav. Oricum ar fi, ar trebui să îi fie ruşine! Sînt curios dacă în afară de pierderea locului de muncă şi a respectului din partea colegilor, acest fost-respectat psiholog o să fie acuzat şi de comiterea vreunei infracţiuni, dacă îl paşte puşcăria sau vreo amendă, adică.

Dar dincolo de ce o să păţească Diederik Stapel, despre care puteţi citi aici, cazul ăsta atrage atenţia asupra unei probleme foarte grave şi serioase. Anume că ştiinţa nu mai este de mult doar căutarea adevărului cum era pentru cineva ca Einstein sau alţi mari oameni de ştiinţă, ci este, înainte de orice altceva şi pentru foarte mulţi cu îndeletniciri ştiinţifice, o luptă după faimă şi bogăţie. Ceea ce înseamnă că există foarte mulţi Diederik Stapel printre oamenii de ştiinţă, cu implicaţia, greu de înghiţit şi digerat, că multe dintre cercetările ştiinţifice nu reprezintă deloc adevărul.

Bun, Karl Popper, cam cel mai influent filosof al ştiinţei, ne-a arătat de mult că ştiinţa nu ne poate spune niciodată adevărul, ci poate doar să ne arate ce este fals, dar asta e altceva. Ce învăţăm din povestea lui Diederik Stapel este că trebuie să ne păstrăm capul, adică facultatea de a recepta în mod critic o informaţie, indiferent cît de impunător ar fi oracolul ştiinţific de la care vine.

Comentarii
  1. Ciprian Bojan spune:

    Foarte… uman. Chiar nu m-aș grăbi să judec prea aspru astfel de oameni. Oamenii sunt subiectivi… Am scris un articol pe blogu’ meu care atinge tangențial problema pe care ai ridicat-o. Dacă ai timp, cetește-l!🙂
    http://bciprianmp.wordpress.com/2011/01/08/despre-adevar/

  2. se prea poate sa i se dea peste deste cu nuieluta judiciara, asa zicea un politician olandez care si-a’nfipt dantura in cazul lu’ dom’ St(apel)iva.
    am evaluat cu toate stelele posibile postarea asta, dar evaluarea se refera , de fapt, la tot ce scrii aici. tare-mi place de ce -si cum- zici!

  3. ionetecatalin spune:

    ma bucur foarte mult ca.ti place de scrisul meu. m-am uitat si eu pe blogul tau si mi-a placut si mie ce am citit si vazut. nu recomand vizitarea blogului tau pe stomacul gol, insa!

    Ciprian, ti-am citit postul. Am si comentat ceva

Lasă un răspuns

