Destinul m-a dus în mormînt şi apoi la liceu, iar Lars von Trier e un fel de zeu

Posted: Octombrie 6, 2011 in Biografice, Filme
Etichete:, , , , , , , , , , , , , ,

Săptămîna trecută am ajuns din greşeală în mormîntul Iuliei Haşdeu. Pentru cine nu ştie, Iulia Haşdeu a fost un copil minune, iar mai tîrziu un adolescent minune. Din păcate pentru ea, n-a mai apucat să fie şi un adult minune, pentru că a murit la 19 ani. Tatăl ei, Bogdan Petriceicu Haşdeu, n-a putut să accepte că a murit şi a încercat să îi contacteze spiritul. Aşa s-a creat legenda că spiritul ei poate fi contactat, legendă care i-a făcut pe nişte studenţi să îi fure capul din mormîntul care se vede în pozele de mai sus, pentru a-l folosi în şedinţe de spiritism. N-am înţeles prea bine, dar din cîte spunea un nene care avea grijă de mormîntul ei, se pare că i-au pus capul în mini-coşcigul din imagine. Pentru un popor de oameni superstiţioşi şi îmbibaţi de o religiozitate magică cum sînt românii, Iulia Haşdeu s-a transformat într-un fel de sfînt al studenţilor, spune un zvon.

O să fac şi eu un exerciţiu de superstiţie să văd dacă sînt în stare de aşa ceva. Iată : La cîteva zile după ce am intrat în mormîntul Iuliei  Haşdeu (era acolo şi o ziaristă de la Adevărul care n-a avut curaj să intre fără mine), stelele sau destinul sau spiritul Iuliei Haşdeu sau oricine altcineva trage sforile comediei umane a făcut să mă mut lîngă Liceul Iulia Haşdeu.

Aseară am fost în mall Vitan şi am văzut Melancholia. Mall-ul nu e cel mai bun loc unde să vezi un film bun (şi Melancholia e unul dintre cele mai bune filme făcute vreodată), pentru roieşte de (cum să le zic ca să îmi rezolv setea de a-i jigni fără a mă murdări pe mîini făcînd asta?) tot felul de exemplare ale faunei urbane (mulţumesc Radio Guerrilla că m-ai scos din impas) care aleg filmul după titlu şi locuri libere, adică n-au habar la ce film se duc. Li se zice ţărani de mall. Eu zic că asta e o jignire pentru ţăranul care odată era talpa ţării. Mă rog. Cert e că aseară lîngă mine au nimerit cei mai ţărani dintre ţărani, adică două gorile şi două piţipoance, care ronţăiau popcorn şi rîdeau tare. Probabil Lars von Trier mi-a dat curaj, pentru că i-am pus din primul minut la punct şi se vedea că fac eforturi să facă linişte. La scurt timp, pentru că, evident, Lars von Trier nu era pe gustul lor, au început să se întrebe cînd se termină filmul. Eu am profitat prompt de ocazie şi le-am spus că filmul ţine 2 ore şi 15 minuter. Cînd au auzit au răsuflat uşuraţi şi în două minute se căraseră iar eu eram în sfîrşit fericit.

O să fie multe recenzii pentru Melancholia, făcute de oameni care se pricep la asta, aşa că n-o să scriu şi eu una. O să spun doar că Lars von Trier are dreptate cînd spune că e cel mai mare creator de film în viaţă. Pentru că vorbeam de spiritul Iuliei Haşdeu, îndrăznesc să spun că după părerea mea e cel mai mare şi dintre cei morţi.

Comentarii
  1. Ciprian Bojan spune:

    Când ți-am văzut postarea de pe feizbuc, în legătură cu ”țăranii”, mi-a venit să te pun urgent la punct. Fiindcă eu însumi spun că sunt un țăran cu diplomă de profesor. Cred că niște țărani sadea dacă ar fi auzit că e un film interesant, ar fi încercat să rămână până la final, să se dumirească dacă filmul a fost interesant au ba… Ar fi înțeles în modul lor simplu dar profund, mesajul pe care Lars von Trier a încercat să-l transmită.
    Cât despre superstiții, io zic un singur lucru: mda…😛

  2. ionetecatalin spune:

    Şi eu sînt un ţăran cu diplpmă de doctor. M-am născut şi am crescut într-un sat din platul, banalul şi saracul Teleorman. Din păcate, uite că ţăran a ajuns să aibă şi un sens peiorativ foarte la moda azi. Poate ar trebui sa fiu mai atent

    • Ciprian Bojan spune:

      Nu te certam, în fond… știam că n-ai vrut să sune așa… Doar că uneori spunem lucruri folosind termeni… inadecvați…

  3. […] popoare, în general, se afirmă că au o evoluție organică: se nasc, evoluează și se transformă în timp și apoi dispar. Este adevărată afirmația, cu […]

  4. […] dragi prieteni, întrebarea din titlu este cel puțin stupidă, oricum nu cred că ar fi posibil să se interzică […]

  5. Mache Stef spune:

    In racla din imagine se afla ceea ce a mai ramas din osemintele Iuliei Hasdeu. Din pacate, in aceasta racla nu se afla si capul Iuliei. Acesta a fost furat cu multi ani in urma. Iar tu e clar ca nu ai respect fata de memoria celor dusi din aceasta lume, altfel nu ai fi facut fotografii in interiorul mormantului. Si ce legatura are mormantul Iuliei Hasdeu cu faptul ca ai fost la cinema si ai intalnit niste mitocani (asa e corect sa le spui, nu tarani) care mancau floricele? Nu ar strica sa manifesti ceva mai mult respect pentru valorile culturii romane. Mausoleul familiei Hasdeu este un loc de reflectie, de contemplatie, de cugetare, iar nu de aberanta cautare a „senzationalului”. Cei care vizitati acest loc unic in lume, cititi cu sufletul inscriptia de pe frontispiciul tronului-biblioteca „MAI SEDI (se pronunta SEZI) PUTIN!

  6. ionetecatalin spune:

    Apreciez observatiile tale. Singurul motiv pentru care am avut acces in mormint a fost pentru ca m am nimerit acolo in acelasi timp cu un ziarist care scria nu articol despre Iulia Hasdeu. A intrat ea, am intrat si eu, a facut ea poze si a profanat mormintul, am facut-o si eu. Eu m-am nascut la tara si sint taran, sau cel putin eram odata. Asta ar fi sensul propriu, denotativ al cuvintului. Dar unele cuvinte au si sensuri secundare, figurative sau conotative, si din cite stiu eu taran are si sensul conotativ de mitocan. Cit despre legatura dintre tarani, Lars von Trier si Iulia Hasdeu, nu e alta decit eu.

Lasă un răspuns

