Liiceanu scria undeva că BMW seria 3 e maşină de fenomenolog iar seria 5 de recuperator. Din păcate nu am la îndemînă linkul către textul lui Liiceanu, care e delicios în felul lui şi, cel puţin pentru mine, surprinzător.  Asta pentru că descrie ceea ce am putea nimic idila filosofului care l-a tradus pe Heidegger în româneşte, cu maşina lui. Dacă BMW seria 3 e maşină de fenomenolog, nu ştiu, însă există un consens aproape generalizat că un BMW seria 3 înscris în Bulgaria e maşină de cocalar.

Eu sînt un tip care prin facultate îl mai citea pe Heidegger şi ştie cîte ceva şi despre Husserl, părintele fenomenologiei. Am şi BMW, deci pînă aici toate bune. Doar că eu am un BMW înscris în Bulgaria, ceea ce mă face ipso facto cocalar. Întrebarea existenţială par excellence pentru mine este deci următoarea: ce sînt eu: fenomenolog sau cocalar? Adevărul e că nu sînt nici una nici alta, dar a fost amuzant să pun întrebarea.

Mi-ar plăcea să încerc o analiză fenomenologică a realităţii în care posesorii de BMW-uri înscrise în Bulgaria sînt cocalari, dar nu cred că sînt în stare de aşa ceva. Aş putea face o cercetare sociologică (acum cîteva zile am primit titlul de doctor în sociologie, deci sînt sociolog) despre caracteristicile posesorilor de BMW-uri înscrise în Bulgaria (caracteristici demografice, comportament în trafic, etc)  dar nu cred că ar finanţa nimeni o asemenea cercetare şi nici pe mine nu prea mă trage inima. Mai ales că aş face şi eu parte din universul cercetării (o problemă metodologică veşnic prezentă pentru sociolog, dar care îm cazul ăsta ar fi extrem de accentuată)

Înţeleg de ce posesorii de maşini înscrise în Bulgaria sînt văzuţi prost. Lumea are impresia că ăştia sînt de fapt nişte parveniţi în lumea automobilelor. Sînt percepuţi ca şi cum ar fura din plăcinta virtuală a acestei lumi. Dacă vrei BMW, trebuie să îţi permiţi şi banii de taxe, zice raţionamentul. Dacă nu îţi permiţi să plăteşti taxele, n-ai ce căuta cu maşina aia pe drum. Bun, pînă aici sînt de acord. Doar că nu e asta toată povestea. Faptul că există atîtea maşini înscrise în Bulgaria se explică nu atît de mult prin cocalarismul şi parvenitismul intrinsec poporului român (sau cel puţin anumitor pături mai puturoase ale lui), ci, întîmplător, printr-o teorie sociologică destul de influentă zilele astea. E vorba de teoria alegerii raţionale. Simplificînd foarte mult, ea spune că individul este un actor raţional care în tot ce face încearcă să îşi minimalizeze costurile şi maximizeze profiturile. O idee destul de simplă şi de bun simţ, de altfel. Aplicată la maşinile înscrise în Bulgaria, ea ne spune că de fapt românii care îşi înscriu maşini în Bulgaria sînt mai raţionai decît cei care plătesc (ridicol de marea) taxă de primă înmatriculare. A înscrie  o maşină înseamnă a-ţi cumpăra dreptul să circuli cu ea, deci e un fel de bun. În continuare lucrurile sînt foarte simple, căci e la fel ca la piaţă. Dacă pot cumpăra dintr-un loc un anumit bun la un preţ rezonabil, de ce să plătesc în altă parte un preţ exorbitant pentru acelaşi bun? Deci atîta timp cît totul e legal, a-ţi înscrie maşina în Bulgaria e la fel cu a alege taraba cu roşiile cele mai ieftine. Eu am fost vara asta la Dobrich unde mi-au făcut un ITP foarte serios (noxe, frîne, lumini etc), mi-am plătit asigurarea şi impozitul, deci cred că sînt în regulă.  De asemenea mi-am luat imediat rovignetă ca să plătesc şi în ţara asta ceva în afară de combustibil.

Sigur, posesorul de maşină înscrisă în Bulgaria trebuie să mai plătească şi altceva. Căci numărul de Bulgaria e un fel de operator matematic care îţi împarte prestigiul asociat cu o anumită maşină (de exemplu BMW) în două. Maşina e un indicator de status social, adică spune ceva de genul: dacă are BMW, probabil are şi o casă frumoasă, o profesie respectabilă etc. În România lucrurile nu stau chiar aşa, căci există nenumăraţi posesori de maşini foarte scumpe (care nu sînt înscrise în Bulgaria!) şi care stau în apartamente mici sau chiar garsoniere şi nu ştiu să scrie şi să citească. În aceste condiţii maşina nu mai este un indicator de status propriu-zis, dar mai păstrează destul de mult din forţa simbolică a acestuia, adică puterea pură de a face impresie asupra semenilor.

Deşi s-a bucurat că a plătit de cinci ori mai puţini bani pentru a-şi înscrie maşina în Bulgaria, posesorul unui astfel de BMW poartă cu sine permanent acest operator matematic care îi înjumătăţeşte impresia făcută. Se poate spune chiar că numărul de Bulgaria echivalează cu un semn minus pus în faţa impresiei, adică în loc să facă impresie, face impresie negativă: uite-l şi p-ăsta cu numere de Bulgaria! Sau: uite-l şi pe cocalaru’ ăsta!

Ceea ce ne aduce la punctul de unde am plecat: ce sînt eu: cocalar sau fenomenolog?

Fenomenolog nu sînt, pentru că n-am făcut cursuri de aşa ceva în afară de cîteva cărţi citite. Iar faptul că am cochetat cu Heidegger nu mă face, desigur, fenomenlog (Liiceanu zicea undeva că îţi trebuie 3 ani doar ca să înveţi jargonul filosofic al lui Heidegger, ca abia după asta să încerci să îl înţelegi-eu doar i-am citit cîteva cărţi pe apucate, inclusiv Fiinţă şi timp pe care am abandonat-o destul de repede, deci nici vorbă de studiu serios). Mi-am luat BMW nu pentru a face impresie ci pentru că e o maşină extraordinar de bună. Nu merit să merg cu ea dacă n-am vrut sau n-am putut să mai dau aproape 2500 de euro pentru o taxă de primă înmatriculare exagerată plus celelalte taxe (care în România sînt mai mari decît în Bulgaria) ? Posibil. Pînă una alta tot ce ştiu e că, conform teoriei alegerii raţionale, eu sînt mai raţional decît toţi românii care, în tradiţionalul spirit mioritic, au ales să îşi cumpere cu o gramadă de bani de cinci ori mai mare decît cea dată de mine în Bulgaria dreptul de a circula cu maşina pe stradă.

Comentarii
  1. Ciprian Bojan spune:

    No comment!🙂
    Mă așteptam însă la un articol despre teza ta de doctorat, evident tradus pe limba la popor😀 , să pricepe și neuronu’ meu beteag ceva!😆

  2. ionetecatalin spune:

    nu stiu de ce, dar nu mi vine deloc sa scriu despre asta. sa se mai raceasca🙂

  3. Ciprian Bojan spune:

    Poare fiindcă a intervenit un soi de saturație!

  4. ionetecatalin spune:

    mie mi se pare ca ce am scris aici atinge o problema de interes national si ma asteptam la un val de reactii. Ce dezamagit sint sa vad ca, cu exceptia cititorului meu fidel Ciprian, care, oricit de fidel, nu poate de unul singur fi considerat un val, textul meu nu stirneste nicio reactie. Probabil explicatia sta in aceea ca printre studentele anul 1 la filosofie nu exista masini inscrise in Bulgaria

    • Ciprian Bojan spune:

      Ca să fi stârnit un val de reacții trebuia să bagi ca titlu ceva de genul: ”Liiceanu se ocupă cu găinării și scuipă ca un ipocrit în stânga și dreapta”
      Drept să-ți spui părere’ me’, cum se zâce prin Ardeal, dacă ai mijloace să fentezi statu’ ca să-ți fie mai bine, fă-o, fiindcă io unu’ nu prea văd că statu’ mă răsplătește, nu cu salariul, ci cu niște infrastructură și servicii…

  5. ionetecatalin spune:

    eu nici macar nu cred ca am fentat statul. cred ca statul se fenteaza singur ca un fraier. daca taxa aia ar fi de bun simt, multi romani ar plati o in loc sa plece in Bulgaria.

  6. Dana Z spune:

    Tu ai terminat economie sau socilogie?😛
    Frumos expus articolul tau!:)

  7. ionetecatalin spune:

    teoria alegerii rationale e mai degraba a economiei ,da. dar unii fac sociologie cu ea. in orice caz, sociologia si economia sint amindoua „stiinte sociale”, e imposibil sa te ocupi de una fara sa auzi de cealalta. mesi pt apreciere😛

  8. Dana Z spune:

    Partea cu stiinte sociale a fost prima fraza care am auzit-o la cursul de eco in anul I. Deci….nu am cum sa uit!:P

  9. arethe spune:

    sunt gelos/geloasa pe faptul ca tu ai fentat statul iar eu nu (stat despre care am aceeasi parere, ca e, fenomenologic vorbind😀, un orb pagubos, neconstructiv si nedrept cu mine, insa in evolutia caruia catre mai bine eu inca sper, spre deosebire de tine, care ai dezertat fiscalmente in bulgaria, desi traiesti si esti cetatean al statului roman si te „nutresti” financiar din el). de aceea iti pedepsesc transgresiunea dispretuindu-te ca ai masina inmatriculata in bulgaria si considerandu-te cocalar. pentru mine, care pendulez dureros intre hegel si ricoeur, tu esti un antisocial, un pseudo-anarhist oportunist, ceea ce ma face sa dau raspunsul la dilema ta, etichetandu-te, dintr-un spirit justitiar venit din acea pendulare si de oftica venita din natura umana: esti un cocalar fenomenolog, draga…
    :))))))) ok, ce zici de acest exercitiu de empatie dpdv al mecanismului psihologic al celor care (ti-) ar zice asa-ceva? (theoreticly speaking…) . i had fun imagining it!

  10. Nu mi s-a mai spus niciodată ca sînt cocalar cu atîta elocvenţă şi stil, motiv pentru care nu pot decît să mă plec în faţa spiritului autorului/autoarei şi să zîmbesc complice

  11. Sorin S. spune:

    Bine spus… In Romanica , oamenii se uita la masina ta , la casa ta ,probabil ,si aici vorbesc despre cei care te cunosc mai bine , dar ,adevarul este ca iti poti sa seama de calitatea unui om [educatie&intelect] dupa numai cateva cuvinte rostite… Nu-ti fie teama ,Catalin ,va veni si randul oamenilor educati sa conduca tara . It’s just a matter of time.

Lasă un răspuns

