Agota şi Agatha, fiinţă şi neant

Posted: August 2, 2011 in Literatura
Etichete:, , , , , , , , , , , , ,

Acum cîteva zile, se prea poate să fi fost chiar 27 iulie, auzeam pentru prima dată de Agota Kristof, o scriitoare unguroaică care a trăit în Elveţia şi care a scris în franceză. Romanul ei The notebook era folosit de Slavoj Zizek ca un exemplu pentru ceea ce crede el că ar fi singura salvare a umanităţii, anume un creştinism ateist, fără Dumnezeu. În paranteză  fie spus, ideea asta e foarte veche, datînd cel puţin de la Saint-Simon şi August Comte care în 1891 a scris Catehismul pentru o religie pozitivă. Aşa am auzit eu de Agota Kristoff şi mă gîndeam că aş vrea s-o citesc. Azi mă uitam pe Wiki să mai aflu lucruri despre  ea şi am aflat că a murit acum cîteva zile, pe 27 iulie, în casa ei din Neuchâtel. Deci cam în ziua în care auzeam eu pentru prima dată de ea, Agota Kristoff  (al cărei nume ne duce cu gîndul la Agatha Christie) murea sătulă zile, căci s-a născut în 1935. Tot un fel de sublim, mai mult sau mai puţin kantian, e şi sentimentul pe care-l încerc acum, un sublim creat de tensiunea dintre fiinţă şi neant (şi iar ajung la Sartre, fără să vreau). Căci ea murea  (în realitate) chiar în ziua în care se năştea (pentru mine).

Comentarii
  1. Ciprian Bojan spune:

    La fel îi descopeream şi eu pe cei de la Queen, în ultimele zile ale vieţii lui Freddie Mercury… Sometimes you think that life is a bitch, and you can’t do anything against this situation… 😦

  2. ionetecatalin spune:

    the show must go on 🙂

  3. Ciprian Bojan spune:

    Revenind la tema pe care o propune autoarea de origine maghiară, nu aceeaşi idee o are şi biserica scientologistă? Sau mă-nşel?

  4. ionetecatalin spune:

    din cite stiu eu scientologia e poveste foarte fantastica. o religie cu extraterestri and other weird stuff

Lasă un răspuns

