Traficul din Bucureşti: între Kant şi Sartre, între sublim şi iad

Posted: August 1, 2011 in Modernitate
Etichete:, , , , , , ,

Immanuel Kant a fost unul dintre gînditorii care, la fel ca Platon de exemplu, au contribuit la fixarea cursului istoriei. Multe dintre ideile lui Kant au ajuns să fie literă de lege , o lege nescrisă dar extrem de eficientă, pentru întreaga modernitate occidentală. Kant ne-a dat şi cea mai influentă definiţie a sublimului. Nu ştiu dacă am înţeles-o eu bine, dar după el sublimul este sentimentul care rezultă dintr-o tensiune sau nepotrivire a conceptului cu intuiţia. Un exemplu des folosit pentru a ilustra tensiunea asta este lumea. Am conceptul de lume în întregul ei, dar nu mi-o pot imagina în totalitatea ei. Adică, pot să spun lume şi să mă refer astfel la toată planeta  sau la toată realitatea, dar nu pot s-o cuprind pe toată într-o singură imagine. Îmi pot imagina şi  pot vizualiza, pe rînd, fragmente din lume, dar niciodată lumea în ansamblul ei. Mă gîndeam acum la sentimentul de uşurare pe care îl încearcă orice şofer care stă undeva linişitit şi aude claxoanele furioase ale celorlalţi şoferi furioşi pentru că sînt blocaţi în trafic. Cînd este el însuşi în trafic, pentru că face parte din el, nu-l poate vizualiza ca pe un ceva general, pentru că trebuie să fie atent la cum conduce. Din distanţa şi liniştea lui, însă, claxoanele celorlalţi şoferi îl pot ajuta să vizualizeze traficul ca pe o realitate generală, o entitate chiar. Dar bineînţeles că nimeni nu îşi poate reprezenta traficul în general. Putem doar să ne reprezentăm sau să vizualizăm cutare stradă, cutare intersecţie blocată, cutare accident etc, pe rînd. Deci din ideea de trafic, care e o construcţie mentală,  şi din imposibilitatea vizualizării ei rezultă sublimul. Deci n-am încotro decît să spun că pînă şi traficul din Bucureşti e sublim. În sens Kantian, desigur. Pentru că în alt sens şi ca să-l parafrazez pe alt filosof (pe Sartre care spunea că iadul sînt ceilalţi oameni), se poate spune că iadul sînt celelalte maşini.

Comentarii
  1. Ciprian Bojan spune:

    Imaginea asta spune cam tot ceea ce ziceai şi în articol, doar că nu îi aminteşte pe Kant şi Sartre. Superbe ambele, imagine şi articol.

  2. ionetecatalin spune:

    Imaginea e furata, textul nu🙂

  3. Ciprian Bojan spune:

    Mda, furată, da’ măcar ai ştiut tu s-o pui în articol!😀

  4. Tokolyi Mihai spune:

    Dragă Cătă(-line),

    Ce cred eu că ne lipsește nouă este tocmai sentimentul de convietuire socială, adică suntem preocupați (doar) de către mediul nostru intim (familia, prietenii, colegii de la work), nu și mediul nostru public, in care suntem constrânși sa facem parte fie că vrem fie că nu vrem.

    Nu suntem conștienți de faptul că socialul are implicații și în spațiul intim, după cum și spatiul intim are implicații in spațiul social.

    PS: Mi-ar fi plăcut această poză infinit mai mult dacă în loc de mașini erau biciclete!!!

  5. Tokolyi Mihai spune:

    Cât despre zicala lui Sartre că *Diavolul este celălalt*, se poate ușor înlocui cu refrenul melodiei *EDEN* cântată de către Sara Brightman, care spune *You,re Eden* (tu ești paradisul) … totul se rezumă în alegere, preferăm binele sau răul?

  6. ionetecatalin spune:

    @Claudiu: Pai avem noi in Bucuresti asemenea sensuri giratorii uriase si benzi suprapuse? nu prea🙂
    @ Mihai: Sint bicic list, asa ca stiu ce vrei sa spui🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s