Despre Bute, Guşă şi alţi pumni

Sîmbătă seara asta am fost un român tipic. Adică am stat pe lîngă un grătar cu mici şi frigărui şi apoi am mîncat fără măsură. Apoi m-am uitat la box, cu nu ştiu cîte milioane de români şi străini.

Da, l-am văzut şi eu pe Bute cum şi-a apărat pentru a nu ştiu cîta oară titlul de campion mondial la box. Cînd vezi că sîntem şi am fost campioni mondiali la atîtea sporturi, nu poţi să nu te întrebi cum se face că România e peste tot văzută ca o ţară de mîna a treia. Sau lumea a treia. Tot aia. Trebuie să recunoaştem că indivizi excepţionali, şi avem destui în ştiinţe,  arte, tehnică etc, nu reuşesc să schimbe în mod semnificativ sau chiar deloc imaginea unei ţări. Imaginea unei ţări nu e dată de Brîncuşi, Eliade etc., ci de modul în care trăiesc cei mulţi şi proşti. Dacă turma de mediocrităţi are un trai decent, civilizat şi cu o brumă de cultură, atunci imaginea unei ţări e bună. Dacă, ca la noi, nu e aşa, atunci putem să avem campioni mondiali la toate sporturile din lume, că tot ca o ţară din lumea a treia o să fim percepuţi.

Înainte să înceapă meciul, camera se rotea prin public şi insista pe vedete. L-am zărit acolo şi pe Cosmin Guşă. Zilele trecute mă învîrteam prin sala de lectură a facultăţii mele şi am văzut acolo teza lui de doctorat susţinută anul ăsta. În scurt timp urmează să-mi susţin şi eu teza de doctorat, ceea ce m-a făcut să-mi amintesc de Cosmin Guşă cînd l-am văzut la tv, printr vedete. Cine ştie, poate într-o zi  o să ajung şi eu printre vedete. Doamne fereşte!

Ştie toată lumea că meciul s-a terminat cu o victorie strălucită pentru Bute al nostru. Legat de meciul lui Bute, ce e interesant e că s-a terminat fără să fie lovit sub centură de adversarul lui fioros. În schimb eu, care nu participam la niciun meci de box, mi-am luat imediat după meci o lovitură serioasă sub centură. Şi nu de la vreun adversar fioros, ci de la cineva drag. Aş putea să termin cu vreo zicală răsuflată, de exemplu că viaţa e ca un meci de box sau mai rău, dar cred că lumea poate să trăiască foarte bine fără mine şi fără vorbele mele de duh. Acum, cel puţin, mi-e foarte limpede asta.

8 răspunsuri la „Despre Bute, Guşă şi alţi pumni”

  1. Un zambet mi s-a asternut pe buze cand ti-am citit ultimele ganduri… Curios, nu? Ce il face pe om sa se amuze cand celalalt „o pateste” cand se asteapta mai putin? Ironia situatie? Sau poate auto-ironia? Ori si mai bine, ironia subtila…
    Intr-adevar, soarele va rasari maine si fara tine Catalin 🙂 Insa lumea va fi mai saraca :))

  2. Cred ca nu e nici ironia, nici auto-ironia, nici macar ironia subtila. ci simpla placere, mult prea omeneasca, incercata la moartea caprei vecinului :))

  3. Vezi tu? Poate n-ai „ştofă dă vedetă”… Dacă ai fi vedetă n-ai avea un astfel de blog… mişto 😉

  4. din fericire, nici eu nu cred ca am stofa de vedeta

  5. Citez:”Trebuie să recunoaştem că indivizi excepţionali, şi avem destui în ştiinţe, arte, tehnică etc.”
    Cati avem noi au si altii sau poate chiar mai multi.Nu iesim in evidenta asa de mult cum ne place sa credem…

  6. E adevarat . Dar la fel de adevarat e ca avem poate cel mai mare sculptor modern (Brancusi), unul dintre cei mai mari istorici ai religiilor, daca nu chiar cel mai mare (Eliade) si numerosi alti indivizi care exceptionali. Poate nu avem mai multi decit altii, dar avem suficienti pentru a e exista in vreun fel pe harta culturala a lumii, ceea ce de fapt nu prea se intimpla….

  7. Catalin, nu neg ce spui, avem cativa intelectuali exceptionali, insa putini in comparatie cum au alte tari.Cert este ca ne place sa credem ca suntem wao si nu suntem chiar wao.
    Auziam zilele trecute in tren o romanca ce-i povestea prietenei ca bacatele romanesti sunt cele mai gustoase si ca spanioli sunt varza la capitolul gatit, insa doamna e de pe alta planeta deoarece gastronomia spaniola este una din cele mai invidiate din lume, un echilibru intre sanatate si savoruri exotice.Apoi stelele michelin vorbesc daca vorbim in termeni seriosi.In timp ce spania are mari bucatari ca Ferrán Adrià, Martín Berasategui, Andoni Luis Adurizi si detine aproape 200 stele michelin, romania nici unul.Nu exista un bucatar roman care sa fi primit vreodata o stea michelin macar.Ne place sa ne batem cu pumnul in piep si suntem patetici…absolut patetici uneori si irealisti.Apoi sa nu mai vorbim de arta si stiinte.Avem si noi un Brancusi si un Eliade, insa dincolo cati sunt? cati ca noi? zicea poezia…pai multi ca noi.

  8. dintre toate grupurile de oameni din istorie, doar despre evrei sa poate spune ca sint reprezentati disproportionat, adica exagerat de multi, intre toate elitele lumii (arte, stiinte, orice vrei). bineinteles ca noi nu sintem in aceeasi situatie.

Lasă un comentariu