Poezie-n puşcărie

Posted: Iulie 7, 2011 in Biografice
Etichete:, , , , , , , , , , , ,

Cineva zicea azi ca în puşcăria Jilava e mai bine decît în parc. Nu peste tot în puşcărie, doar în curte, căci în curte deţinuţii au pictat zidurile (dacă frumos sau urît, nu mă pronunţ), au făcut sculpturi din lemn cu personaje Disney sau mai ştiu eu de unde, cele mai multe reuşite deşi fireşte nu opere de artă,  iar curtea este păstrată permanent într-o curăţenie exemplară.  Toamna, cînd cad frunzele, sînt deţinuţi care nu au altă treabă decît să adune fiecare frunză care cade. Uneori frunza nici nu apucă să atingă solul că a şi fost luată în primire de o persoană privată de libertate (asta e denumirea oficială şi corectă politic a puşcăriaşilor, dar puşcăriaş sună mult mai bine!)

Dacă e aşa de frumos în Jilava, atunci ce a zis un puşcăriaş pe terenul de tenis acum cîteva săptămîni, anume să mor în puşcărie dacă te mint, e pe deplin justificat.

Mie-mi place să mă plimb prin curtea aia, între două comisii de eliberare condiţionată, şi să scriu poezii. Parcă nicăieri altundeva nu mă vizitează mai cu foc muzele decît acolo.  Nu ştiu de ce. Sînt sigur că vreun psihanalist ar şti de ce. Ăştia le ştiu pe toate.

Comentarii
  1. Interesant modul in care privesti penitenciarul. Adevarul e ca si mie mi s-a parut un loc linistitor.
    Cat despre psihanalistul care sigur avea ceva de spus in legatura cu placerea pentru curtea inchisorii… nu cred ca e asa grav. Orice om are cate o chestie care pentru cei din jur poate parea o ciudatenie.

  2. Ciprian Bojan spune:

    …”pe toate” şi ceva în plus!
    Asta cu „locul care ne inspiră” mi se pare că ai mai dezbătut-o la tine pă blog. Şi dreptate ai, mintea omului are enorm de multe necunoscute pentru… ceilalţi oameni!

  3. Ana spune:

    Poate e linistitor tocmai pentru ca arata ca in parc: gazonul taiat, copacii dati cu var, soarele cum sclipeste printre frunze, picturi murale si sculpturi contemporane, muzica in surdina, etc. Pentru mine mai e ceva in plus – contrastul. Drumul pana la puscarie, campul dezolant din fata puscariei, asteptarea in fata portii. Apoi interiorul, cu toate umbrele, miresmele, cuvintele (vorbite, soptite si nevorbite)… Parca te simti bine cand ajungi in curtea dintre cele doua lumi. Si uite cum ii dau dreptate lui Marian cu ale sale pasaje intermediare….

  4. Cătălin, nu eşti singurul care a scris în timp ce se plimba. Şi eu aveam obiceiul să mă plimb în parc şi să scriu versuri. Concluziile lucrării de licenţă le-am scris pe telefonul mobil în timp ce mă plimbam pe faleza Lacului Morii.

  5. mihaibala spune:

    Interesant, si pe mine ma inspira inchisorile. Am avut de facut recent un proiect de memorial pentru inchisoarea Ramnicu Sarat, iar pt asta am dat o fuga pana la fata locului. Proiectul a fost cel mai bun pe care l-am facut vreodata. Probabil tema deprivarii vs. libertate este cea care inspira. Tin minte ca si cartea „one flew over the cuckoo’s nest” mi-a lasat o impresie foarte puternica, iar tema era aceeasi.

  6. o sa incep de jos in sus:

    Mihai, ma bucur ca ti-a iesit bine proiectul

    Cezar, n-as zice ca faleza Lacului Morii e chiar faleza, nu? Sa inteleg ca n au fost foarte lungi concluziile alea😛

    Ana, pe la mine n a ajuns teza lui Marian, asa ca nu prea stiu ce a vrut el sa spuna cu pasajele intermediare. Dar cred si eu ca curtea aia e un fel de pasaj intermediar, un fel de ultima privire aruncata unei lumi frumoase inainte sa intri in iadul de pe sectii.

    Ciprian, as zice ca mintea are cel putin la fel de multe necunoscute pentru posesorul ei saui pentru ea insasi, depinde cum vrei sa zici.

    Roxana, doar glumeam cu psihanalistii🙂 Nu mi-e frica de ei si nici nu i iau in serios.

Lasă un răspuns

