Cînd îţi faci blog, devii un fel de mic domn stăpîn pe moşia lui. Tocmai citeam un articol care prezenta un studiu conform căruia internetul nu contribuie aşa de mult la democratizarea opiniei cum argumentau unii. Adică, şi pe internet se formează cam aceleaşi relaţii de putere ca în alte situaţii. Pe un forum, de exemplu, unii o să fie mai ascultaţi decît alţii din alte motive decît cele care ţin de calitatea argumentării lor.

Totuşi, pe un forum toate opiniile sînt în principiu egale. Există un moderator care are grijă să nu existe atacuri la persoană şi limbaj prea colorat şi care ar trebui să fie imparţial. De multe ori nu e pentru că i se urcă puterea virtuală la cap. Un blog, în schimb, deşi e public, e proprietatea cuiva, deci e de fapt privat. Cînd vii la mine pe blog, e ca şi cum ai veni în locuinţa mea unde pot să te şi împuşc dacă mă simt ameninţat.

Nu ştiu dacă şi-au pus şi alţii problema asta, dar eu am primit recent un comentariu pe blog care m-a făcut să simt ceea ce am numit aici dilema bloggerului. Cum să reacţionezi cînd primeşti comentarii care nu doar sînt atacuri la persoană, adică nu au niciun fel de argumentare decît cea ad hominem, dar sînt şi jignitoare şi încalcă regulile oricărui bun simţ?
Fiind stăpîn absolut (un fel de Dumnezeu pe blogul meu) pot să mă prefac că nu a existat comentariul respectiv şi să nu-l aprob. Dar conştiinţa asta a mea păcătoasă nu mă lasă să fac asta. Dar înainte să merg mai departe, să vedem despre ce e vorba. Iată comentariul pe care l-am primit acum vreo două zile de la un om supărat la postul meu Dumnezeul lui Darwin:

Prin posturile tale, reusesti performanta de a fi simultan la fel de plictisitor ca un popa si la fel de lipsit de solutii ca un psiholog.

Sa-ti spun si de ce: abordezi subiectul cu niste preconceptii bolnave de baiat de altar complexat (care incearca sa-si demonstreze in subconstient ca el nu e prost , ca poate trai si cu faptul ca nu a dat la poli), astfel incat stiu de dinainte la ce concluzie vei ajunge. Doi la mana, in probleme stiitifice backgroundul tau e firav , esti ca o cladire fara o fundatie stabila. Nici nu stiu de unde sa incep , ca n-ai expus nici un argument logic.
Din ce inteleg eu, genele sunt susceptibile la influenta cuantica pentru ca „sunt foarte mici” ??? Ei si? Ce mi-e asta , ce mi-e teoria stringurilor, tot aceeasi gargara. In recombinarea genomica, cromozomii sunt mereu aranjati in junctiuni complementare. Daca era haos microscopic cum zici tu , poate alelele alea care te-au facut pe tine credincios s-ar fi suprapus cu partea cortextului cu care iti misti mana.

Nu cred ca multi din cei care te citesc prima data mai revin si a doua. Si sincer, cu materialul asta cred ca nici nu agati prea mult , poate doar poete care-s anul i la filozofie. Stick to social „sciences” ,my friend.

O să încerc să fiu şi eu la fel de supărat ca anonimul meu comentator (comentariile josnice au întotdeauna nevoie de mantaua anonimatului). În primul rînd, supăratul nostru stăpîneşte foarte problematic abilitatea elementară a cititului. Dar asta nu-l împiedică să încerce scrie, activitate ceva mai complexă decît cititul. De ce spun asta? Pentru dl. supărat nu observă că eu doar mă refeream la cartea lui Miller şi o puneam în relaţie cu un articol citit recent. Deci ideea că evoluţia ar fi influenţată de evenimente din lumea cuantică nu îmi aparţine mie, ci lui Miller. După cum scrie, supărăciosul nostru e biolog, aşa că ar trebui să ştie cine e Miller.

Apoi, mă acuză că nu am o fundaţie ştiinţifică stabilă. Aş adăuga nu doar că nu e stabilă, dar nu am deloc aşa ceva. Din cîte ştiu, n-am încercat să public niciodată în vreo revistă de specialitate. Dacă mai scriu despre ştiinţă pe blog, n-o fac din nostalgia de a nu fi dat la politehnică (în orice caz, acolo nu se face ştiinţă domnule supărat, acolo se produc ingineri!), ci datorită unei curiozităţi naturale în legătură cu Universul ăsta minunat în care trăiesc.
Nu pot să nu mă întreb cît de stabilă e fundaţia ştiinţifică a unui om care numeşte teoria stringurilor (pe româneşte teoria corzilor sau pe engleză string theory) gargară. Ar trebui să o aibă mai solidă decît a lui Hawking care din cîte ştiu nu crede despre teoria corzilor că ar fi doar gargară.
Mi se spune apoi să mă limitez la ştiinţele sociale, unde „ştiinţe” este pus între ghilimiele pentru a se sugera că ştiinţele sociale nu sînt deloc ştiinţe. Acum, i-aş spune supăratului că fizcienii spun acelaşi lucru despre biologie. Pentru fizicieni, doar fizica e ştiinţă. Şi au într-un fel dreptate pentru că fizica este cea mai elementară ştiinţă, are ca obiect elementele cele mai ultime (sic) din întreaga realitate disponibilă empiric. Pentru un fizician, biologia nu e o ştiinţă, ci un fel de istorie naturală. Dar spune-i asta biologului şi o să se supere maxim. Ştiinţele sociale au crezut odată că pot folosi metodele ştiinţelor naturale, dar recent şi-au dat seama că nu e o direcţie prea înţeleaptă. În orice caz, a spune că ştiinţele sociale nu sînt ştiinţe, înseamnă a da dovadă de cea mai crasă ignoranţă. Căci ştiinţă nu este doar ceea ce se petrece într-un laborator şi poate fi prezentat sub formă de formule matematice, ci orice demers care are un obiect bine determinat şi o metodologie adecvată pentru investigarea respectivului obiect. Dacă supăratul vrea să sugereze că psihologia, sociologia, antropologia, economia şi istoria nu sînt ştiinţe, treaba lui. Dar eu simt că pierd vremea luînd în serios pe cineva de felul ăsta.

În final, supăratul face pe sociologul naiv, ştiinţă pe care tocmai o expediase, şi schiţează un profil demografic al vizitatorilor mei. Ce să zic…studentele de la filosofie anul unu nu sînt cel mai prost segment de populaţie posibil, deci e şi asta o performanţă.

Dar bineînţeles că pierd vremea luînd în seamă un astfel de comentariu! Dacă am făcut-o, am făcut-o nu pentru anonimul supărat, ci pentru dilema mea. Ce să fac cu atotputernicia mea virtuală? Dacă sîntem în situaţia în care sîntem acum, sîntem pentru că Dumnezeu n-a vrut să expedieze răul deşi ar fi putut. L-a luat în serios. Dacă am vreo urmă de conştiinţă, singura chestie despre care se poate spune că e supraomenească în om, aceasta îmi spune că nu pot să mă prefac că n-am primit comentariul respectiv, oricît de puţin ar fi meritat acesta să fie luat în seamă.

Dacă sînt plicticos ca un popă şi lipsit de soluţii ca un psiholog (foarte bine alese exemplele, îi recunosc asta supăratului), rămîne să decidă studentele anul 1 de la filosofie care mă citesc cu pasiune.

Comentarii
  1. opi spune:

    stai linistit Cata, comentul aluia nu e mare lucru. am un amic care are un blog si primeste comenturi mult mai aiurea si amenintari. asta se intampla de obicei cand „superi” pe cineva, ai accessari, se simt amenintati rivalii…. mda acesti indivizi care posteaza astfel de commenturi sunt frustrati pe care nu i asculta nimeni.

  2. ionetecatalin spune:

    La cite accesari am eu, nu vad pe cine as supara. Oricum, mersi pentru „bataia pe umar” incurajatoare 🙂

  3. Marcel spune:

    Stii ce e amuzant in legatura cu bataia pe umar?
    Un coleg de-al meu s-a accidentat destul de grav la umar dupa ce a picat cu bicicleta. A fost la doctor dar din fericire nu si-a fracturat osul.
    Din instinct prietenesc, am vrut sa il bat astazi pe umar. Ei bine…

    Desi nu prea citesc toate articolele tale, si prin urmare nu le stiu continutul, vreau sa spun ca uneori e mai bine sa schimbi paradigma chiar daca nu-ti place. Pentru simplul motiv de a da macar impresia ca esti impartial si nu o tii una si buna cu anumite principii pe care unii ii deranjeaza.

  4. ionetecatalin spune:

    Sa inteleg ca acum nu ma sinteti asa buni prieteni. Pai draga Marcel, eu sint dator sa-mi schimb paradigma in functie de fiecare cititor deranjat? Oricum, m-as gindi la asta daca mi s-ar sugera prieteneste. nu prin injurii si cometnarii josnice.

  5. Marcel spune:

    De acord. A, si suntem in continuare cei mai buni prieteni🙂.

  6. Ciprian Bojan spune:

    Unele posturi ale tale că nu le-am comentat, tocmai fiindcă nu le-am găsit interesante pentru mine. Celelalte da, le-am găsit şi a, comentat. Dar dacă n-au fost interesante pentru mine, poate au fost pentru alţii. Primul sau al doilea comentariu de pe blogu’ meu a fost o înjurătură. i-am răspuns individului că io nu forţez pe nimeni să-mi citească blogul şi i-am introdus comentariul la spam. Deci, m-am eliberat de individ…

  7. ionetecatalin spune:

    Am fost si eu tentat sa trimit comentariul la spam, dar m as fi simtit vinovat. Eu am ales sa ma eliberez de el facindu l public

  8. eumiealmeu spune:

    sunt o studentă în anul 1. desigur, la filosofie. cu puţina mea cultură obţinută de la ştiinţele pe care le studiez, m-aş întreba ce fel de prietenă ai tu, dacă nu cumva omul respectiv e vreunul care ar fi vrut să fie el cu ea şi tu, cu mai multe calităţi, i-ai suflat-o. atât mă duce pe mine capul, din perspectiva anului 1. poate în anul 2 voi gândi altfel.🙂

  9. ionetecatalin spune:

    Daca sint toate studentele la filosofie asa de pline de imaginatie si perspicace ca tine, sint in blogger extrem de norocos din moment ce targetul meu e reprezentat de ele :)) totusi, ma indoiesc ca prietena mea are vreo legatura cu povesstea asta. cel mai probabil, dl. suparat a dat din intimplare peste blogul meu.

Lasă un răspuns

