În urmă cu mai bine de un an, am citit o carte care a însemnat enorm pentru evoluţia mea intelectuală. Cartea era scrisă de unul dintre cei mai mari biologi ai momentului, Kenneth Miller, şi se chema Finding Darwin’s God (Găsindu-l pe Dumnezeul lui Darwin). Nu pot să las ocazia asta să treacă fără a mă lăuda că după ce i-am citit cartea, am avut şi un foarte scurt schimb de emailuri cu dl. Miller, ceea ce la vremea respectivă  m-a făcut foarte fericit.

Acum, ce e interesant în legătură cu Miller şi cu cartea lui, e că acest domn biolog este şi un catolic practicant. În general, biologii nu prea sînt credincioşi, spre deosebire de fizicieni care în general sînt. Deşi e credincios, Miller a fost unul cel care a demontat argumente creaţionismului ştiinţific, jucînd un rol important în procesele în care se discuta ce anume să se predea în şcoli, evoluţionism sau creaţionism. Ştiţi foarte bine că în America toate se rezolvă cu procese. Recent citeam undeva că nişte spitale de acolo au dat în judecată nişte mari producători de tutun pentru că au tratat bolnavi care le fumaseră tutunul. Comic, nu-i aşa? Pe undeva pe acolo a fost uitat faptul fundamental că ţigara şi-o bagă fiecare sigur în gură, de bună-voie şi nesilit de nimeni, ca la căsătorie. (Nu vreau să insinuez că ar fi căsătoria o formă de sinucidere, deloc!)

Revenind la Dumnezeul lui Darwin, Miller, după ce demonta unul cîte unul toate argumentele creaţioniştilor, mai ales pe cele ale aşa numitului young earth creationism, arăta că Dumnezeu se implică în cursul evoluţiei printr-o misterioasă manipulare a ADN-ului la nivel cuantic. Genele, adică, fiind atît de mici, ar fi cumva susceptibile la influenţa fenomenelor cuantice. Cartea a fost foarte bine primită în general, dar criticată pentru ideea asta, că evoluţia ar fi influenţată în vreun anume fel de sub-lumea cuantică. Azi dimineaţă, am dat peste un articol care poate fi citit aici în întregime  în care tocmai asta se argumenta. Mai exact, se arăta că ADN-ul poate discerne între anumite stări cuantice şi este influenţat de către acestea. Sigur, aici se termină bruma mea de ştiinţă, aşa că nu merg mai departe pentru că nu înţeleg mai mult. Mă mulţumesc doar să arăt că ce era pentru Miller calea, care acum cîţiva ani cînd a fost propusă a fost luată în rîs, prin care Dumnezeu acţionează într-un univers care altfel pare a fi condus de legi mai stricte sau mai haotice dar în orice caz implacabile, este confirmat de descoperirea asta recentă.

Comentarii
  1. bender spune:

    Modificarile structurii ADN-ului reprezinta cauza directa a oricarei forme de cancer. Un canceros e un superevoluat sau un rebut al evolutiei?

  2. ionetecatalin spune:

    acum, te rog frumos sa nu ma iei la bani marunti. omul incerca sa gaseasca o portita intr un univers aparent inchis. lumea cuantica, adica a nedetterminarii, i s a parut lui ca poate introduce libertatea intr un unviers altfel dominat de necesitate. atita am inteles eu. oricum ai da-o, ajungi la aceleasi probleme. Daca crezi ca Dumnezeu a facut tot ce e cu mina lui si intentionat, ajungi la aceeasi intrebare pusa de tine. Mie mi place sa cred intr o mixtura de haos si ordine, libertate si necesitate, divin si natural. cum de fapt sint toate pe lumea asta.

  3. arethe spune:

    ideea susceptibilitatii ADN-ului la intamplarile cuantice m-a facut imediat sa ma gandesc la povestirile despre schimbarile structurii moleculelor de apa sub influenta unor energii (mentale – stari de spirit – sau de alta natura) (nu mai stiu unde am citit sau auzit asta, asa ca n-am link „bibliografic”:)..). ideea e: daca spiritul (orice ar insemna asta.:D) poate sa schimbe structura moleculara a apei, de ce n-ar face-o si asupra corpurilor biologice? nu stiu daca tot „pe cale cuantica” se produce un asa fenomen, nu stiu nici macar daca se poate face o legatura fundamentata/argumentata intre principiul incertitudinii si fenomenele spiritului (deocamdata…), ma gandesc insa ca ceea ce deja a ajuns sa fie in mod obisnuit numit „puterea mintii” ar avea aceeasi legatura cu divinul pe care ar avea-o povestea postarii. apropo de si „mixtura” de care vorbeai. altfel spus, e posibil sa stea lucrurile asa: aparenta libertate e rezultatul unei foooarte subtile „legitati”. iar aparenta legitate este la cheremul indeterminismelor. dumnezeu imanent? poate.

  4. ionetecatalin spune:

    Foarte buna sugerarea unei posibile modalitati in care mintea (noastra sau in general) interactioneaza cu materia. Deocamdata stiinta nu se poate apropia de asa ceva, doar asta pt ca, desi a facut progrese uluitoare, e totusi intr-un stadiu elementar. Ramine atit de mult de aflat despre viata, univers, noi

  5. Mihai spune:

    „În general, biologii nu prea sînt credincioşi, spre deosebire de fizicieni care în general sînt.”,dimpotriva, tin sa cred ca fizicienii nu sunt credinciosi,de exemplu Stephen Hawking sau chiar si Einstein dar acesta afirma la un moment dat ca,crede in Dumnezeul lui Spinoza,adica panteismul.

  6. ionetecatalin spune:

    Einstein era credincios, chiar daca nu credea in Dumnezeu asa cum crede omul de rind. Nici n-avea cum sa creada ca omul de rind, dat fiind creierul lui. Cit despre Hawking, el e cel mai guraliv si cel mai influent fizician contemporant si intr-adevar nu e deloc credincios (e agnostic). Dar el e mai de graba o exceptie, foarte multi fizicieni au fost credinciosi, pe parcursul intregului secol 20. Sint studi icare arata ca fizicienii sint mai religiosi decit biologii, la ele ma gindeam cind am scris.

  7. ionetecatalin spune:

    domnule suparat, daca mai treci pe aici, in loc sa (mi) faci baie de insulte, mai bine citeste atent (asta era unul dintre defectele pe care ti le identificam cind ti am raspus). Caci da, ti am raspuns. Nu doar ti am acceptat comentariul (n-aveam niciun motiv sa accept un astfel de comentariu, dar am facut-o), dar i-am dedicat un post special in care am incercat sa raspund civilizat. daca ti place registrul civilizat, te invit sa discutam acolo

  8. ionetecatalin spune:

    si inca ceva. ce ai scrist tu nu erau contra pareri, ci doar insulte. e o diferenta semnificativa intre cele doua

  9. un om suparat spune:

    ok , am verificat, my bad. iti raspund cand am timp.

Lasă un răspuns

