Boala de moarte

Posted: Mai 11, 2011 in Duşmanul ultim, sanatate
Etichete:, , , , , , , ,

Din discuțiile cu cei bătrîni poți să afli lucruri frumoase. Cineva în vîrstă de 92 de ani îmi spunea că nu a stat niciodată în pat că să înnădească firul vieții. Bineînțeles că inițial nu am înțeles ce vrea să-mi spună, așa că mi-a explicat că nu a fost niciodată grav bolnav. Mi-a spus că de fapt nu a fost bolnav în niciun fel niciodată în viața lui, dar decît să-l cred pe el, sînt mai degrabă tentat să cred că îi joacă feste memoria.

Mi se pare extrem de frumos modul acesta de a vorbi despre ceea ce noi numim sec și negativ, boală. Ceea ce ar putea părea drept o exprimare eufemistică, e de fapt o modalitate pozitivă de a vorbi despre ceva negativ. Din pură negativitate (ceea ce amenință să anihileze corpul, deci conștiința, deci TOTUL), prin expresia “a înnădi firul vieții” boala ia o dimensiune pozitivă care o anulează. Nu mai vorbim despre boală, ci despre lupta omului pentru viață, de efortul lui (al cui?) de se menține de partea asta a lucrurilor, de a nu se duce (încă) pe cealaltă parte, acolo unde îl așteaptă adeărata pură negativitate, nimicul absolut, adică moartea. În loc de a fi victima pasivă a unui nu știu ce atotputernic care îl macină, adică în loc de a boli, individul devine cel care lucrează activ, cot la cot cu viața însăși, întru păstrarea și victoria acesteia.

Cine n-are bătrîni să-și cumpere, nu-i așa? (Mă întreb cum ar reformula corectitudinea politică zicerea asta)

Comentarii
  1. Ciprian Bojan spune:

    Am întâlnit şi eu un astfel de om. Şi am rămas uimit. Poate a învăţat că nimic nu poate fi suficient de greu încât să-i doboare.
    Atenţie, o mică eroare de tastare: „cel care lurează activ”, pe ultimul rând de la al doilea paragraf. Se mai întâmplă

  2. ionetecatalin spune:

    Multumesc foarte mult, Ciprian. Mie mi se intimpla chiar frecvcent. Noroc cu cititori atenti ca tine🙂

  3. Tokolyi Mihai spune:

    (In-)corectitudinea politică ar spune ceva de genul: -Vindem pensionari, sau și mai bine vi-i dăm pe gratis. (asta datorită faptului că societatea n-are nevoie de persoane care sunt niște *îngerași* în devenire, care să nu contribuie cu vre-un impozit sau altul la PIB-ul ei minusculo-major de …)

    *îl așteaptă adeărata pură negativitate* – adeVărata?

Lasă un răspuns

