Dacă îmi aduc eu bine aminte ce e ăla un oximoron, atunci titlul meu de astăzi este un oximoron: un erou nu poate fi banal, iar dacă e banal nu poate fi erou!

Dar, ca de atîtea alte ori, realitatea eludează rigorile limbii. Nu știu cîți eroi se mai găsesc în ziua de azi, adică eroi în sensul legendar al cuvîntului. Realitatea de astăzi nu prea mai permite eroi. Eroii aveau spațiul de posibilitate într-o societate mai degrabă haotică, în care principiul fundamental era cel mai puternic învinge. Astăzi, din contră, trăim într-o societate în care cel mai slab învinge, o societate pe care Nietzsche o previzionase și de care era scîrbit (astăzi  e suficient să fii minoritar într-un anume fel pentru a avea mai multă putere, în special acolo unde corectitudinea politică face ravagii). În societatea noastră, unde fiecare pas pe care îl facem este reglementat cumva într-un text de lege, a fi erou înseamnă a risca să ajungi după gratii! Să zicem că ar mai fi loc de astfel de eroi pe la metrou, pe unde mai sînt sinucigași.

Societatea noastră a creat însă spațiu pentru un altfel de eroi. Niște eroi banali, comparativ cu cei care omorau dragoni și salvau prințese din gura zmeului, dar poate mult mai eroi într-un alt sens. Pentru Camus, omul modern e un erou pentru că trăiește în ciuda absurdului. Bun, dar să zicem că nu sîntem toți atei, deci fără speranță pentru o breșă în universul nostru închis, ca el. Ce fel de eroism mai e posibil, atunci?

Sînt oameni care preferă să folosească scările în loc să ia liftul. Ei știu prea bine că cei mai mulți oameni iau liftul, că trăiesc într-o societate care consumă la modul orgiastic (alimente, energie, orice fel de resurse), și că gestul lor are exact valoarea unei picături de parfum într-o mare de apă împuțită. Și totuși îl fac, totuși folosesc scările în loc să ia liftul (mă refer mai ales la lifturile din instituțiile publice, acelea pentru care nu plătește nimeni, și tocmai în acest nimeni e condensată valoarea eroismului lor).

Mai sînt alți eroi care merg cu bicicleta. Ar putea să meargă cu mașina sau cu tramvaiul ca orice om normal, dar ei aleg să meargă cu bicicleta pentru a păstra orașul verde. Într-un București cu milioane de mașini, ce valoare poate avea o bicicletă? Eu sînt unul dintre eroii care merg cu bicicleta. Și nu mă refer la primăvară, căci acum nu mă mai simt deloc erou, căci bicicletele s-au înmulțit considerabil odată cu soarele proaspăt de primăvară. Eu sînt erou pentru că am mers toată iarna cu bicicleta. Pentru cine nu știe, eroii au toate calitățile, deci și modestie din belșug.  Acum, lăsînd gluma la o parte, nu merg cu bicicleta doar cu gîndul la reducerea poluării. Bicicleta e gratis, bicicleta arde calorii, bicicleta e uneori mai rapidă decît orice altceva, deci ma o serie întreagă de motive egoiste. Și cu toate astea, nu sînt deloc mai puțin erou, pentru că eroismul, ca și credința, e suficient să fie cît un grăunte de muștar pentru a fi.

În esență, eroul modern este omul banal care are curaj să acționeze altfel decît toată lumea, care în ciuda inutilității acțiunii lui, de care e pe deplin conștient, o  face cu toată inima crezînd în binele din spatele ei. Și aici seamănă cu Sisiful lui Camus.

Eroi mai sînt și cei care nu-și înșeală nevestele, care au grijă de părinții lor bolnavi, care dau știu să zîmbească chiar dacă respiră aerul acru al fizionomiei încruntate specific românească.

Comentarii
  1. Ciprian Bojan spune:

    Banalitatea constă mai ales în gesturile pe care oamenii descrişi de tine le fac… Nu epatează… „Eroi notorii” există, dar îţi dau un exemplu tipic: Moni&Iri… Cum sună? Prefer să rămân un banal (un periferic) decât aşa cum sunt cei doi… Când îţi lipseşte simţul ridicolului…

  2. ionetecatalin spune:

    Poate sint eu grabit si nu inteleg cum de ai ajuns la cei doi, dar dupa mine Moni si Iri nu sint buni nici macar drept caricaturi de erou.

    • Ciprian Bojan spune:

      La acel cuplu celebru am ajuns dintr-o banală enervare că în gura lor se uită poporu’, că din farfurie le lipseşte, iar despre partea intelectuală… Îmi cer scuze, da’ mă enervez şi pă blogu’ tău…😉😛

    • Ciprian Bojan spune:

      La acel cuplu celebru am ajuns dintr-o banală enervare că în gura lor se uită poporu’, că din farfurie le lipseşte, iar despre partea intelectuală… Îmi cer scuze, da’ mă enervez pă blogu’ tău, din cauza situaţiei, nu a blogului…😉😛

  3. Elisabeta spune:

    Asa da! (eu o admir in secret pe Moni. mi se pare are frumoasa)

  4. Elisabeta spune:

    *tare

  5. ionetecatalin spune:

    cred ca ea ar trebui sa te admire pe tine in secret

  6. ionetecatalin spune:

    te rog sa nu te enervezi pe blogul meu, esti cel mai fidel cititor al meu si n as vrea sa te pierd :))

Lasă un răspuns

