Fericire cu forța: cadoul sărbătorilor de iarnă pentru toți neîndrăgostiții din lume

Posted: Decembrie 1, 2010 in De dragoste
Etichete:, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Se apropie. Am început deja să-i simt mirosul în aer. Vorbesc despre perioada asta de final de an, o perioadă în care, după cum scriam altă dată, parcă plutește în aer obligația de a fi fericit. Obligația asta e una dintre cele mai prăpăstioase dintre toate. Nu m-aș mira dacă în luna decembrie ar fi mai mulți sinucigași decît în alte luni, tocmai din cauza acestei obligații la fericire. Adică, obligațiile de a merge la școală sau la un serviciu chinuitor și prost plătit, de a fi respectuos cu o vecină acră, de face curat prin casă și așa mai departe, poate sînt neplăcute, dar sînt suportabile. Însă obligația asta la fericire e insuportabilă. E insuportabilă pentru că e un imperativ care însă nu-ți pune la dispoziție și mijloacele necesare pentru a fi fericit. De fapt, nici măcar un scop bine definit nu e în stare să îți pună la dispoziție. Îți spune doar așa, vag: Măi ăsta, pune mîna și fă ceva să fii fericit, ca să nu fii mai prost decît restul lumii! Acum mă, n-auzi?!! Urgent!!!

Există o singură categorie de oameni care nu simt biciuirea asta întru fericire, anume îndrăgostiții, căci ei sînt fericiți deja. Există și alte motive pentru care oamenii se cred fericiți, dar sînt cu adevărat doar atunci cînd iubesc. Restul sînt pseudo sau cel mult cvasi-fericiri, aproximații. Deci acum nu scriu despre norocoșii îndrăgostiți, ci despre noi, ăștialalți, care n-am avut norocul să ne îndrăgostim. Căci pentru a te îndrăgosti e nevoie de cel mai mare noroc dintre toate, sau de cea mai mare minune dintre toate, ceea ce e tot aia. Pentru mințile noastre scurte, norocul se confundă în așa măsură  cu minunea și minunea cu norocul, încît nu are niciun rost să încercăm să facem distincție între ele.

Cum să facem să fim și noi fericiți? Acum ar fi cazul să scriu o chestie d- aia care îți spune cum să faci ceva în zece pași. Cînd am scris de ibricul de cafea, m-am mîndrit că am reușit în cinci. Acum aș fi fericit cu zece. Dar ce zic eu, aș fi fericit și cu o sută. Aș fi fericit cu orice număr de pași despre care aș ști sigur că mă vor duce la fericire. Dar tot ce știu e că nu există așa ceva. Sigur, am putea să ne îndrăgostim. Dar de cine??! Dacă nu ne-am îndrăgostit pînă acum (eu am 28 de ani), e puțin probabil să ne îndrăgostim tocmai acum, la început de decembrie, ca să scăpăm de biciuirea sărbătorilor.

Ar mai fi o soluție, una ceva mai pragmatică. Una la care de fapt apelează  toată lumea, sau mai precis cei pe care îi ține buzunarul. Da, buzunarul, pentru că e vorba de bani, și anume, avem impresia că putem să ne cumpărăm fericirea de la magazinele de firmă sau, cei mai săraci dintre noi, de la hipermarket. Așa se face că cei care își permit se îngroapă în lucruri în perioada asta. E știut că femeile apelează frecvent la calea asta înspre fericire sau mai bine zis satisfacere, și i-au și pus un nume (terapie prin shopping). Mie mi se pare că exagerează. Terapiile sînt necesare cînd e vorba de vreo boală. Dar aici nu e vorba de o boală propriu-zisă, ci doar de o stare de rău sau de ne-bine.

Oricum ar fi, terapia asta nu e pentru mine. În primul rînd pentru că nu sînt destul de simplu la suflet încît să mă mulțumesc cu fericirea cumpărată de prin magazine. Iar în al doilea, deoarece, chiar dacă aș fi atît de simplu încît să mă păcălesc cu jucării, haine și parfumuri, sînt mai degrabă sărac și după ce platesc chirie, rate și alte datorii, nu mai rămîne mare lucru pentru terapie.

Carevasăzică, n-am decît să-mi pregătesc spatele pentru biciuit. Partea bună la sărbătorile de iarnă și sărbători în general, e că trec repede.

PS: Nu sînt în vreo depresie la momentul cînd scriu articolul ăsta. Doar o anticipez.

Comentarii
  1. Lore spune:

    Ma, tu ai citit cartea „Fericirea ca obligatie”!🙂

    Sunt foarte de acord cu presiunea la care sunt supusi oamenii singuri. Mai revoltator e ca esti considerat responsabil de nefericirea sau singuratatea ta. Ca si cum am avea noi puterea de a face miracole.

    Pe de alta parte, nu-s de acord cu faptul ca terapia prin shopping e o pacaleala. Functioneaza! Insa, ca orice fericire de pe planeta asta (inclusiv cea datorata indragostirii), dureaza putin si dispare.

  2. gene spune:

    la bazele terapiei prin shopping cred ca sta sfanta treime : mastercard, visa and american express =))

  3. ionetecatalin spune:

    @Lore: n am citit cartea aia, eu sint extrem de atent sa fac referinte si in limbaj colocvial, cu atit mai mult in scris😛 iar daca ai pus cumva semnul egal intre dragoste si cumparaturi, o sa ma fac ca nu am citit ce ai scris😀

    @gene: ai acolo o entitate care se repeta inutil de trei ori. as zice asa: un card, posesor de card si un mall. ce zici de treimea asta a mea ? :))

  4. Lore spune:

    Boyz, la terapia prin shopping exista o singura zeitate, nu o trinitate: suma de bani de pe card!

    • laura spune:

      Oare nu poti fi fericit fara a fi indragostit??? ba , eu cred ca e posibil atunci cand ai prieteni adevarati langa tine si mai ales familia. iar in aceste zile speciale in sanul familiei este imposibil sa nu fii fericit. Asa ca fericirea nu consta nici in shopping la mall,nici in iubirii din povesti cu happy end! .P.S. TE VEI INDRAGOSTI SI TU intr-o zi…… si atunci…..

  5. picassoandrei spune:

    citez: ” in aceste zile speciale in sanul familiei este imposibil sa nu fii fericit” prin ce ai scris, ai demonstrat foarte bine ce am spus🙂
    nu e imposibil sa nu fii fericit, doar ni se spune ca e imposibil. si noi ne trezim, nu-i asa?, ca totusi sintem nefericiti..

    Cit despre ps ul tau: multumesc si sper din tot sufletul sa ai dreptate si..mersi la fel🙂

  6. picassoandrei spune:

    PS : Am comentat de pe blogul verisorului meu, dar am fost eu, Catalin😀

Lasă un răspuns

