Oare „hai noroc” vine de la „să ai noroc” ? Probail, dar nu e aşa de important asta. Mai important e gestul care însoţeşte vorba asta. Barbaţii îşi strîng mîna cînd se întîlnesc, în semn de salut. Pînă să ajung în Suedia, credeam că bărbaţii din toată lumea fac treaba asta. Vorba celor de la Guerilla, toate femeile din lume ştie că binele învinge! Eh, l-aş contrazice un pic pe Tamango: am o bănuială că nu toate femeile din lume ştie că binele învinge, pentru că, iată, nu toţi bărbaţii din lume ştiu că atunci cînd te întîlneşti cu un alt bărbat, trebuie să dai mîna. Strînsul mîini, însoţit opţional de „hai noroc” sau altceva din registrul ăsta, e o întîmplare culturală care în alte spaţii culturale nu se practică. În anumite părţi din Asia, de exemplu, oamenii se înclină uşor în loc să dea mîna. Suedezii nu se înclină dar nu dau nici mîna, iar eu am rămas de vreo două ori cu mîna întinsă şi simţindu-mă prost. Facem de nenumărate ori greşeala să luăm ca insulte personale chestii care nu sînt nici pe departe aşa ceva. În Suedia bărbaţii nu dau mîna cînd se întîlnesc. Un simplu „hej” de la distanţă e suficient. Asta poate ar întări clişeul că nordicii sînt reci, dacă nu am ţine cont şi de altceva. Anume că atunci cînd doi bărbaţi  care sînt prieteni se întîlnesc, dacă se simte nevoie de mai mult de un simplu hej, atunci se îmbrăţişează.

Şi în domeniul ăsta, ca şi în altele, Suedezii ştiu mai bine decît restul lumii. Ieri eram în penitenciarul Rahova pentru un interviu cu un arestat preventiv. De obicei nu sînt obsedat de igienă,a din contră, uneori chiar mănînc mere fără să le spăl, de exemplu. Dar aşteptîndu-l pe respectivul să vină de la cameră, dintr-o dată am început să mă gîndesc că în drum spre mine n-o să dea pe la baie să se spele pe mîini, şi de unde ştiu eu de unde şi-a scos mîinile în momentul în care l-a anunţat gardianul că e cineva de la probaţiune care vrea să vorbească cu el? Mi-am spus atunci că orice ar fi, n-o să dau mîna cu el. Însă dragul de el a venit cu mîna întinsă şi bineînţeles că n-am putut să-l refuz. Nu-mi stă în fire să rup inimile oamenilor, deşi sînt unii care m-ar contrazice. Însă dacă uneori rup inimile oamenilor, o fac pentru că nu am de ales, acum am avut de ales şi am ales să îi strîng mîna. Nu prea tare, destul cît să nu se simtă refuzat.

Astăzi, în timp ce eram în puşcăria Jilava, de data asta, aşteptînd să mă întîlnesc cu un alt arestat, am început din nou să fiu nostalgic după Suedia, ţara unde oamenii nu îţi întind mîna, evitînd astfel unele momentele stînjenitoare legate de practica asta. Aş fi vrut ca deţinutul nostru să fie mulţumit cu un simplu bună ziua şi să stea jos. În timp ce visam la Suedia, un grup de deţinuţi care se întorcea de la o excursie la Instanţă tocmai intra pe uşă în aşa numitul PPD, în jargon de Jilava. Unul dintre ei, mare şi atletic, avea un tricou galben pe spatele căruia scria cu albastru Sverige, adică Suedia. Bineînţeles că a fost o coincidenţă, ca mai tot ce se întîmplă pe lumea asta, dar în mintea mea a fost mai mult decît atît. A fost un fel de breşă magică într-o realitate banală şi gri, una prin care o realitate mai bună şi mai luminoasă mi-a făcut scurt cu ochiul. Sigur, la cîteva minute după momentul ăsta quasi-metafizic, a venit deţinutul, fost consumator de droguri ca şi cel de ieri din Rahova, şi care la fel ca cel de ieri s-a simţit dator să-mi strîngă mîna pentru a-mi demonstra respectul. Vina nu e a lui, fireşte, şi nu l-am refuzat nici pe el. E vina unei mini-instituţii, instituţia strînsului mîinii, pe care eu aş desfinţa-o dacă aş putea.

Comentarii
  1. Povestea unui om leneş – Ion Creangă…

    Mi-a placut articolul si de aceea am adaugat o legatura pe blogul meu…

  2. Alin spune:

    Interesant articol… Mi-ai adus aminte de un lucru: in tarile nordice exista o rata mai mare a bolilor autoimune (Spodilita anchilozanta, Bola Crohn – probabil si altele), boli cauzate – printre altele, si cel putin teoretic – de excesul de igiena. (Sistemul imun neavand inamici cu care sa isi incerce puterile se apuca de prostii si incepe sa atace structuri proprii organismului.)
    Si daca tot erai cufundat in metafizic, de ce nu ai gandit si asa: „Detinutul asta care urmeaza sa imi stranga mana vine dintr-un mediu ostil, inumanizant, generator de anxietate. Pentru el, a-mi strange mana inseamna mai mult de a-mi pasa microbi si alte lucruri la care mai bine nu ma gandesc, ci inseamna ca uite, e inca un barbat, poate strange mana unui alt barbat, un om liber, si chiar unul important. (Probabil ca atunci in sinea lui s-a scuturat putin de jugul pe care puscaria i l-a pus in spate si pentru cateva secunde a simtit ca ii cresc aripi, vorba alora de la redbull.) Si tot ce trebuie sa fac eu e sa ma spal pe maini cand plec de aici.”

    • ionetecatalin spune:

      Deci si sistemului imunitar ii arde de joaca cind n are treaba😀

      Ai zis foarte bine ce poate inseamna pentru detinut o stringere de mina (desi ma indoiesc ca pentru majoritatea e mai mult decit un gest mecanic), si asta a fost si motivul pentru care n-am refuzat. Sigur, era si neproductiv: refuzind sa dau mina cu el ridicam niste bariere pe care m-as fi chinuit apoi in timpul interviului sa le depasesc. Si oricum, nu era vorba de igiena. Cum ziceam, nu sint deloc un freak al igienei, dar in anumite situatii imaginatia da totul peste cap, ca atunci cind te intrebi ce a facut cu miinile un detinut car nu are apa in celula ca sa se spele, si chiar daca ar avea, probabil tot nu s-ar spala. Si nici pentru mine nu e asa de usor sa ma spal pe miini cind plec de acolo. Ar trebui sa vezi cum arata wc urile prin puscarii. Oricum, eu m am referit la exemplul asta cu puscariasii pentru ca ilustreaza mai bine multe minusuri ale strinsului miinii. Poate are si avantaje, dar sint intr o dispozitie negativista in care nu am ochi pentru avantaje😀

Lasă un răspuns

