„Vreme de aprilie” se întoarce

Într-adevăr, s-a întors. Azi a fost soare și cald, chiar dacă pentru vreo cinci minute, în timpul prînzului, a plouat. Ah, schimbarea! Era o vreme cînd mi-era frică de ea, deși întotdeauna am iubit-o. Recent am înțeles că schimbarea e totuna cu viața: cu cît ne schimbăm mai mult, cu atît sîntem mai vii.

Am mai vorbit despre sinucigași. Pe unii, de exemplu Romeo și Julieta, îi admir. Pe alții îi disprețuiesc sau doar mi-e milă de ei. Însă toți sinucigașii, și fiecare dintre noi e un potențial sinucigaș, ar trebui să își amintească mereu de vremea de aprilie. Să nu uite niciodată că vremea se schimbă. Uneori e imposibil să ieși din orizontul imediat al poziției în care se întîmplă să te alfi: de acolo moartea rînjește la tine din toate părțile. Dar atît timp cît trăiești, te schimbi, adică îți schimbi poziția. Asta înseamnă că e posibil, chiar foarte probabil, ca vremea să se schimbe în așa fel încît moartea să nu se mai găsească deloc în orizonturile tale. Să ai cîte un soare în toate punctele cardinale.

Ieri am făcut o descoperire epocală. Am aflat și eu, după mai bine de trei luni de cînd sînt aici, că prin rețeaua Universității Uppsala, cea care îmi dă mie internetul, am acces la un număr foarte mare de jurnale academice. Asta poate nu pare cine știe ce, dar e visul oricărui cercetător. Nimic mai frumos decît să stai pe scaunul tău și să ai acces gratuit la publicații prestigioase din toate cîmpurile academice. Așa că am început să sap. Am luat , pentru început, fiecare număr din Journal for the scientific study of religion începînd cu anii 1960. Am ajuns la 1970 și deja am 150 de articole care mă interesează. Cînd o să ajung la zi, o să am atîtea articole, că probabil n-o să le citesc vreodată pe toate, dar cel puțin știu că am epuizat cel mai important jurnal din domeniul sociologiei religiei. E o ușurare și în gîndul ăsta. E o ușurare pentru că pînă ieri mă apăsa gîndul că, deși citesc destule cărți, nu sînt deloc la curent cu ce se publică prin jurnale, și mare parte din viața academică pe acolo se desfășoară. De ieri, orizonturile mele au suferit o expansiune bruscă și azi mă simt mult mai bine. Vreme de aprilie…

Lasă un răspuns

