Pînă și mie, care am trăit experiența, mi se pare ciudat, dar tocmai m-am întors de la o petrecere de Crăciun. Dacă așa o numești, așa e, nu-i așa? La urma urmelor, toate lucrurile sînt ceea ce sînt pentru că există un consens cu privire la semnificația lor. E Crăciun nu pentru că scrie în stele asta, ci pentru că așa a decis cineva-ul colectiv, adică societatea. Pentru seara  asta, un grup de profesori și cercetători de la facultatea de teologie și sociologie din cadrul Universității Uppsala, au decis că e Crăciunul, și uite că a fost. S-a întîmplat așa pentru că la vremea potrivită n-au reușit să facă petrecerea, și au tot amînat-o pînă acum. Se pare că unii iau foarte în serios vorba de duh „mai bine mai tîrziu decît niciodată”.

Și, cum e obiceiul în preajma Crăciunului, am făcut niște excese. Dar dintre cele acceptabile, care nu atrag oprobiul public. Adică am mîncat prea mult. Dar ar fi fost extrem de greu să mă abțin, pentru că erau foarte multe specialități suedeze, în special pe bază de pește. Se pare că suedezii au într-adevăr un loc aparte pentru pește în arta lor culinară. În rest, cum stă bine la o petrecere cu intelectuali, am ascultat  o expunere informală cu privire la diferențele culturale dintre suedezi și norvegieni, ținută de o finlandeză. O chestie interesantă: se pare că norvegiana și suedeza sînt atît de similare, încit un suedez care se duce în Norvegia, poate să vorbească liniștit suedeza acolo. Am mai aflat și vestea cea bună că daneza e mai ușoară decît germana, așa că aș putea să mă apuc s-o învăț, ca să pot într-0 zi să îl citesc pe Kierkegaard în limba în care a scris. O happy day!, dacă o să fie vreodată…

Lasă un răspuns

