Frumusețe fără măsură

Posted: Aprilie 7, 2010 in Fără categorie
Etichete:, , , , , ,

M-am apucat să citesc o carte despre frumusețe. Se vrea o teorie generală a frumuseții. Eu credeam că frumusețea e un mister, dar cartea asta vrea să exploreze frumusețea cu ajutorul matematicii, biologiei, filosofiei și altor științe. Ce îmi place cel mai mult la ea e că o tratează cu respect, adică, deși încearcă să se apropie de ea prin științele menționate și altele, nu o reduce le acestea. Din contră, o tratează ca pe un ireductibil absolut.

Încă de la început autorul spune cinstit că, după el, frumusețea are un loc central în univers, în viața individului și în viața socială. Știu că cel puțin pentru mine frumusețea are rolul ăsta central. Mai știu că s-ar putea ca ea să-mi fie sfîrșitul. Dar ar fi un sfîrșit…frumos, ca în tragedia greacă.

E o coincidență ciudată că tocmai azi am trecut pe lîngă cea mai frumoasă femeie pe care am văzut-o vreodată în carne și oase. Cum spuneam și în eseul Despre femei frumoase și alți demoni, care ar putea fi văzut și ca un pamflet la adresa frumuseții înseși (și pe care o să-l pun curînd și aici pe blog), în femeie frumusețea își găsește materializarea prin excelență. Nu-i de mirare că și femeile admiră alte femei frumoase. Mai rar se întîmplă asta cu barbații, din cîte știu eu. Dacă un bărbat stîrnește admirație, e mai probabil să facă asta cu inteligența sau alte abilități..nefizice, decît cu pectoralii, bicepșii sau ochii frumoși. Și asta n-o spun pentru că eu nu am deloc niște pectorali sau bicepși de invidiat, pentru că, în orice caz, chiar dacă nu am pectorali și bicepși, iar de abdomen nici nu mai aduc vorba, dar uite că am adus-o!,  am măcar ochi frumoși. Ci pentru că, la urma urmelor Don Quijote avea un pic de dreptate cînd spunea că un bărbat trebuie să fie doar un pic mai frumos ca Dracu’. Oricum ar fi, e mult mai puțin probabil ca un bărbat să se uite după alți bărbați, decît, desigur, dacă e altceva decît heterosexual. În schimb, dacă o femeie se uită după alte femei, nu trebuie deloc bănuită că ar fi altceva decît heterosexuală.

Mă întreb dacă după ce termin cartea asta o să fiu mai puțin sclav frumuseții decît sînt acum. Probabil că nu.

Comentarii
  1. Mihai Bala spune:

    Nu stiu cat de mult poate garanta frumusetea fizica reusita unei relatii; e clar ca fara ea n-ar merge deloc (asta in cazul meu); dar in mod clar nu e suficienta in sine.
    Cineva zicea ca trebuie apreciata in primul rand frumusetea launtrica, pt ca asta nu dispare peste ani; normal ca e usor de zis asta, negarea completa a acestei realitati poate avea rezultate urate; cand vad cate un barbat bogat de 50 de ani cu o gagica de 18-20, ma cam apuca sila; e evident ca fata respectiva nu are nici urma de frumusete launtrica, deoarece sta cu el doar pentru bani… iar el s-a plictisit de nevasta-sa si sta cu fata doar de dragul frumusetii fizice. bleah

  2. Alin spune:

    Fara numar, fara numar, fara numar!…

  3. ionetecatalin spune:

    m-ai prins, aici. desi mi-am descris doar accidental situatia, pentru ca eu ma gindeam la bancu ala cu nunta tiganeasca.

Lasă un răspuns

