Trăim sub iluzia că există o lume. Oadată  cu globalizarea, iluzia asta devine din ce în ce mai puternică. Globalizarea nu înseamnă că avem din ce în ce mai mult o lume, ci că numeroasele lumi care se ciocnesc, războiesc, îmbrăișează devin din ce în ce mai afundate în iluzia uneia singure. Dar în realitate  avem în continuare numeroase lumi, poate din ce în ce mai multe, căci realitatea modernă înseamnă înainte de orice fragmentare, dizolvare a ceea ce altă dată era solid.  Vorbeam astăzi cu un african din Ghana care e aici în Uppsala pentru un master. E un tip pe la 35 de ani care vorbește o engleză foarte proastă, dar pe care am reușt să-l îneleg cît de cît. Vorbind cu el, mi-am amintit de toate filmele despre Africa pe care le-am văzut, filme ca Hotel Rwanda și Blood Diamond, în care sînt prezentate frînturi din nesfîrșita dramă a unui continent parcă blestemat. După părerea lui, mi-a spus numele dar a sunat atît de străin încît ar trebui să-l mai aud de o sută de ori ca să-l rețin, toată lumea contribuie la drama Africii. Și înțeleg ce vrea să spună. Americani, europeni, toți și-au tăiat bucăți din ce are Africa de oferit și i-au lăsat pe africani să se taie între ei pentru frimituri, fără să le pese, fără sa verse o lacrimă. Cum a fost în 90 cu conflictul din Rwanda, cînd toate marile puteri au asistat fără să clipească cum în citeva zile au fost omorîți sute de mii de oameni. Fără îndoială, secolul 20 a fost cel mai negru din istoria omenirii! Și cînd te gîndești că sînt unii care cred că religia e principala sursă de conflict. Secolul  20 n-a avut nimic de-a face cu religia, cu excepția 9/11, și cu toate astea reprezintă cel mai sîngeros tablou din istoria omenirii. Comunism, cu milioanele de morți necesare revoluției proletare, fascism, cu milioanele lui necesare purificării rasiale, războaie mondiale pentru supremație și putere-toate motivate de ideologii cît se poate de seculare, adică fără nicio legătură cu religia. Dar am divagat. Vorbeam de Africa. Am terminat și cu Africa însă.  Nimic din ce ar putea spune cineva, fie el și Nelson Mandela, nu ar putea să schimbe lumea aia. Curios, prietenul meu din Africa crede că se poate, cu un guvern bun. Dar pînă acum au fost  toate rele. Bine că viitorul e deschis, nu-i așa?

Lumea românilor, cu nemulțumirile și nefericirile  lor, rămîne înshisă și nepăsătoare la lumea africanilor, ale căror nemuțumiri și nefericiri ar putea să stoarcă lacrimi din cer (vezi filmul Tears from the sun). La fel cum lumea suedezilor rămîne înshisă și nepăsătoare la lumea românilor. Uneori lumile astea se întîlnesc în discursul Comunității Europene, dar sînt doar întîlniri fictive, trecătoare ca zborul porumbelului păcii.

Acum îmi dau seama că voiam să scriu despre cu totul altceva. Voiam să scriu despre mica lume adventistă de aici din Uppsala. Eram obișnuit cu o biserică mare și plină de copii, tineri etc. Am venit aici și am găsit 30 de moși și babe. În primele minute mi-am zis că nu o să mai dau pe acolo. L-am întîlnit apoi pe John, un american de 29 de ani care e într-un program post-doctoral în fizică nucleară. Da, e un tip interesant, nu mă gîndeam că o să întîlnesc vreunul dintre ăștia în carne și oase. Mă mulțumeam să dau mîna cu ei prin cărți. Apoi mai e și Christian, un tînăr din Austria care e doar un exchange student, tot în fizică. Perspectiva mea mai umanistă se completează destul de bine cu a lor, mai riguroasă, specifică științelor naturii. În orice caz, am decis că merită să mai merg la biserică. Acuma mi se pare că pînă și bătrîneii ăia au farmecul lor. Și, în plus, în fiecare sîmbătă au grijă să pregătească un prînz delicios, ceea ce nu e deloc de neglijat. No sir!

Comentarii
  1. Mihai spune:

    >Secolul 20 n-a avut nimic de-a face cu religia, cu excepția 9/11
    Un prim comentariu, că azi n-apuc să scriu mai mult. Ceea ce s-a întâmplat la 11 septembrie nu ţine de religie, ci de folosirea religiei în scopuri pământeşti.

    • ionetecatalin spune:

      Dar cineva ca Sam Harris poate spune, si pe buna dreptate, ca religia a fost raul suprem in toata povestea asta, in sensul ca actiunea aia a fost motivata, daca nu in totalitate, in cea mai mare parte religios. Ca e vorba de o denaturare a religiei ( fireste, sint de acord) e o discutie care n-o sa aiba nicio rezonanta la cei care deja au decis ca religia e cel mai mare rau din lume.

  2. Mihai spune:

    >Secolul 20 n-a avut nimic de-a face cu religia, cu excepţia 9/11
    Un prim comentariu, că azi n-apuc să scriu mai mult. Ceea ce s-a întâmplat la 11 septembrie nu ţine de religie, ci de folosirea unei anumite religii (islamul)în scopuri politice. (În paranteză fie spus, anul 2001 era deja în sec. XXI, dar asta nu e relevant atâta timp cât atacul a fost pregătit de câţiva ani, şi a fost al doilea asupta World Trade Center, după un prim atentat cu bombă la parterul clădirii.)

  3. Mihai spune:

    P.S. Poţi să ştergi primul comentariu, că am apăsat pe Enter din greşeală, înainte să-l termin.

  4. Mihai spune:

    Da, Cătălin, însă raţionamentul lui Sam Harris e un raţionament circular: dacă porneşti de la ideea că religia e cel mai mare rău din lume (Sam Harris ăsta trebuie să fie cam bolnav…) atunci e clar că orice rău din lume va fi mai mic decât ea. Mai mult, un astfel de raţionament face încă o greşeală încă din premise: vorbeşte despre „religie” ca o noţiune omogenă şi nu face diferenţa între islam şi creştinism. Pot să presupun că dacă cineva i-ar atrage atenţia ar începe cu clişeele binecunoscute: „cruciadele”, „inchiziţia” etc., prin asta arătând de fapt că e ignorant în ce priveşte istoria creştinismului.

    Nu ştiu ce poate să-i mai aducă pe linia de plutire pe astfel de indivizi. Când s-au trezit că musulmanii construiesc cea mai mare moschee din Europa la Londra chiar lângă stadionul care va găzdui olimpiada din 2012, ce concluzie o mai fi tras? Cred că se mişcă într-un perpetuu cerc vicios.

  5. Mihai spune:

    P.S. Mai bine luam azi trenul de Uppsala sau tu trenul de Stockholm şi purtam dialogul la o bere – deşi i-am vi văduvit pe ceilalţi blogger-i de o discuţie atât de interesantă…🙂 Şi îţi mai dădeam şi carte mea.

  6. Mihai spune:

    P.S. Mai bine luam azi trenul de Uppsala sau tu trenul de Stockholm şi purtam dialogul la o bere – deşi i-am vi văduvit pe ceilalţi blogger-i de o discuţie atât de interesantă… Şi îţi mai dădeam şi cartea mea.

    • ionetecatalin spune:

      Ar fi fost frumos, si nu cred ca ar plins prea multa lume pentru ca nu imi viziteaza prea multa lume blogul ;))

      • Mihai spune:

        Eu am pus un „smiley” după „o discuţie atât de interesantă” dar văd că nu a apărut! Al tău a apărut. Privilegii de proprietar…🙂 (adaug un smiley şi aici, desigur).

      • Mihai spune:

        E derutant ce se întâmplă cu smiley-urile care ba se văd ba nu. Cred că stau la un calculator cam vechi, în biblioteca în care mă aflu.

        Da, e interesant ce ai spus despre Nietzsche şi eterna reîntoarcere. Cred că o să ai ce să scrii la teza de master.

  7. Mihai spune:

    P.P.S. Am vrut să spun teza de doctorat, pardon.

  8. ionetecatalin spune:

    Esti in biblioteca? Simbata seara? ;))
    Nu stiu nici eu cum sta treaba cu smileyurile.

  9. Mihai spune:

    Da, am vrut să pun un smiley şi după ce am scris că stau în bibliotecă sâmbătă seara! Cine-o mai fi ca mine… De fapt biblioteca propriu-zisă era închisă deja şi stăteam într-o sală de calculatoare.

    Data viitoare să mutăm biblioteca într-un „pub” din Stockholm sau Uppsala. Propun cafeneaua „Fellini” din centrul Uppsalei, e plină de studenţi şi era unul dintre locurile mele preferate când eram în Uppsala.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s