Un alt fel de Casanova

Posted: Februarie 4, 2010 in Fără categorie
Etichete:, , , , , , , , , ,

Cartea lui Charles Tayolor de care ziceam în ultimul post, A secular age, a fost dezbatuta si azi la o conferință la care am fost invitat și eu în ultimul moment. Ca spectator, desigur. Dar, după cum am aflat de la o vecină de scaun, eram printre puținele persoane de acolo care citiseră cartea în întregime. E adevărat, dacă mai ai și altceva de făcut, cartea aia poate să pară interminabilă. Eu am terminat-o într-o săptămînă citind opt ore pe zi, și asta pentru că oricum nu aveam altceva mai important de făcut. Dar azi m-am simțit bine, ca și cum a fost providențial că citisem cartea asta, pentru că toată discuția s-a purtat în spațiul deschis de ea. Mi-am făcut ceva curaj ca să fac poza de mai sus, dar pînă la urmă am făcut-o. În dreapta e Grace Davie, profesoara care, în ciuda unui program extrem de încărcat, își face timp să inițieze un novice ca mine în căile sociologiei. Iar în stînga,  Jose Casanova, care unul dintre cei mai importanți sociologi ai momentului, la fel ca și Grace Davie de altfel, cel puțin în cîmpul sociologiei religiei.

Faptul că totul s-a terminat cu o cină  în care am mîncat somon afumat și frigărui de pui plus cîteva garnituri pe care nu aș putea să le numesc, nu a făcut decît să contribuie la conturarea unei zile frumoase. Frumos a fost și drumul cu bicicleta prin zăpadă. Există bandă specială pentru bicicletă pe oriunde ai merge. Ieri mi-am luat bicicleta și azi am economist primii patru euro pe care ar fi trebuit să-i  dau pe autobuz. În plus, am făcut și exercițiu fizic, un element care cam lipsește din dieta mea zilincă. Dar n-o să mai lipsească, pentru că de acum încolo o să fac mereu șapte km dus și șapte întors, distanța care mă desparte de centrul orașului.

În imaginea de mai jos e Uppsala Domkyrka, un edificiu impresionant, mai ales cînd îl vezi  din interior, care acum e muzeu, după ce într-un trecut mai puțin secular era un loc sfînt. Suedezii sînt seculari, se spune. Și așa e. Sînt printre cei mai seculari din lume. Dar nu e deloc limpede ce înseamnă să fii secular. Chiar deloc. În orice caz, nu mi se par reci. O suedeză pe care am cunoscut-o la cină îmi spunea că odată cu venirea primăverii totul se schimbă. Că oamenii intră într-un fel de extaz, bucurîndu-se de revenirea soarelui. Că merg pe stradă zîmbind ca și cum ar fi băut ceva. Din fericire, o să fiu aici pînă la vară ca să văd dacă avea sau nu dreptate.

Comentarii
  1. Mihai spune:

    Pe mine numele de Casanova mă duce cu gândul la oraşul lui Casanova, adică Veneţia, şi să sper că voi mai trece prin acel oraş minunat şi unic în acelaşi timp.

    Refeitor la primăvara în Suedia, ea vine „oficial” pe 30 aprilie, ziua Valpurgiei (Valborg), când rectorul Universităţii Uppsala urcă în balconul de la Carolina Rediviva şi îşi scoate pălăria iar studenţii, drept răspuns, îşi scot şepcile albe. Ai ocazia să participi la eveniment în primăvara asta. Seara se aprind ruguri. Din păcate vei vedea şi reversul medaliei: ziua Valpurgiei a devenit prilej de beţie. În urma studenţilor merg voluntari cu saci de plastic şi strâng cutiile de bere. Ai să fi martor şi la asta.

    Despre Catedrala din Uppsala: e sediul arhiepiscopiei Suediei. În interior se află şi o icoană ortodoxă, în spririt ecumenic, ceea ce e remarcabil dacă ţinem cont că protestantismul a respins icoanele ca „idoli”. Dar a devenit un obicei ca în bisericile protestante suedeze să fie şi icoane ortodoxe: acum câţiva ani am fotografiat o astfel de icoană în catedrala din Örebro.

    • ionetecatalin spune:

      Eu am intrat in ea si pe undeva pe acolo am citit cuvintul muzeu si am vazut ca se vind si bilete. Deci..e muzeu sau sediul arhiepiscopiei? Poate amindoua ? ;)) D-abia astept sa vina primavara, o sa fie mult mai frumos sa merg cu bicicleta peste tot decit acum, prin zapada:))

      • Mihai spune:

        E biserică însă are camera tezaurului, un muzeu unde se plăteşte intrarea.

        Primăvara vine în Suedia în două faze: mai întâi lumina – se lungeşte ziua, ceea ce poţi simţi deja. Apoi căldura, care vine mai „agale” – cum spuneam, abia prin aprilie poţi să fi sigur că ai scăpat de frig.

  2. Claudia spune:

    Initial am crezut ca este vorba de aceasta biserica: http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs127.snc3/17432_409921020301_835845301_10486347_4339720_n.jpg Cercetand mai atent, am sesizat diferentele. Seamana cu cea din Helsinki. 🙂

  3. Mihai spune:

    Cătălin, nu zi până nu le vezi pe amândouă. 🙂

    • Claudia spune:

      Da Mihai, o cunosc! Am vizitat-o anul acesta si persoana in miniatura din poza eu sunt 😛
      Cat despre somonul de care pomenesti in postul tau, am mancat si eu in H preparat intr-un mod exceptional, iar de atunci am devenit fana somon! :))

      • Mihai spune:

        E somonul din articoul lui Cătălin, dar îl ştiu şi eu, fiindcă somonul e mai popular decât de aştepţi. La Universitatea Örebro am întrebat la restaurant într-o zi dacă mai au crap, cum era în meniu, iar ei au răspuns că s-a terminat şi l-au înlocuit cu somon.

    • ionetecatalin spune:

      Mihai, ai aflat pina la urma povestea de la metrou ?

Lasă un răspuns

