La mulţi ani, bătrîne Isaac

Posted: Ianuarie 4, 2010 in Fără categorie
Etichete:, , , , , ,

Îi sînt recunoscător prietenului Google că mi-a spus şi mie că azi e ziua de naştere a lui Isaac Newton. Fără îndoială, acest domn poate fi descris  ca unul dintre evenimentele cosmice în istoria gîndirii omeneşti.  Matematician, fizician şi cercetător al cărţilor profetice din Biblie, Daniel şi Apocalipsa. În mintea omului de ştiinţă modern, Daniel şi Apocalipsa sînt doar bancuri, dar cu toate astea, pentru Isaac Newton, unul dintre cele mai mari spirite care au trăit vreodată, Daniel şi Apocalipsa erau domenii de cercetare la fel de fascinante ca Universul însuşi, poate chiar mai mult. Una peste alta, oamenii de ştiinţă din ziua de azi ar avea de învăţat ceva de la bătrînul Newton.

Iată ce spunea el despre el însuşi:

„Nu ştiu cum arăt eu în faţa lumii, dar mie mi se pare că sunt un băiat care se joacă pe malul mării şi se distrează căutând din timp în timp pietricele mai colorate decât de obicei, sau o scoică roşie, în timp ce marele ocean al adevărului se întinde necunoscut în faţa mea.”

Vorbele astea îmi aduc aminte de un alt mare om, poate nu la fel de mare, dar în orice caz, destul de mare, anume Karl Popper, care spunea, citez din memorie, următoarele:

„Poate tu ştii mai multe decît mine şi poate eu ştiu mai puţine decît tine, dar amîndoi sîntem egali în ignoranţa noastră infinită”.

Azi dimineaţă în timp ce făceam ceva neobişnuit, adică mîncam micul dejun, fără să ştiu că azi în e ziua lui Newton, îmi spuneam în gînd că am încredere nemărginită în ce poate să facă ştiinţa, şi o neîncredere la fel de mare în ce poate şti.

La mulţi ani, bătrîne titan! Ştiu că nu mă auzi, dar nu-i nimic, eu o să-ţi urez oricum…

Lasă un răspuns

