La mulţi ani, bătrîne Isaac

A văzut toată lumea merele de pe Google, nu-i aşa? Ele mi-au amintit că astăzi e ziua de naştere a lui Isaac Newton. Probabil puţine nume au o sonoritate la fel de răsunătoare ca cel al lui Isaac Newton, şi nu degeaba, pentru că omul acesta poate fi considerat un eveniment cosmic în istoria gîndirii omeneşti. Matematician, fizician, dar şi un cercetător pasionat al cărţilor profetice din Biblie, Daniel şi Apocalipsa. Pentru oamenii de ştiinţă de astăzi, profeţiile din Daniel şi Apocalipsa sînt doar nişte chestii cu iz de basm pe care nu le-au considerat niciodată suficient de importante pentru a le acorda din timpul lor. Poate nu ar strica să înveţe şi ei cîte ceva despre lucrurile cu adevărat importante, vorba lui Paleologu (care are o carte ce se numeşte chiar aşa, Despre lucrurile cu adevărat importante ), de la marele Isaac. Uite ce ce spunea el despre el însuşi: „Nu ştiu cum arăt eu în faţa lumii, dar mie mi se pare că sunt un băiat care se joacă pe malul mării şi se distrează căutând din timp în timp pietricele mai colorate decât de obicei, sau o scoică roşie, în timp ce marele ocean al adevărului se întinde necunoscut în faţa mea.”

 

Vorbele astea mi-au adus aminte despre ce spunea un al mare om, poate nu la fel de mare, dar mare, în orice caz. E vorba despre Karl Popper, care spunea, citez din memorie, „poate tu ştii mai multe decît mine şi poate eu ştiu poate mai puţine decît tine, dar sîntem amîndoi egali în ignoranţa noastră infinită”.

Azi dimineaţă, în timp ce făceam ceva neobişnuit, adică mîncam micul dejun, fără să ştiu că e ziua lui Newton, mă gîndeam că am încredere nemăsurată în ce poate să facă ştiinţa, dar că am o neîncrere la fel de mare în ce poate să ştie ea. Cred că Isaac Newton nu ar fi împotriva acestui gînd.

La mulţi ani, bătrîne geniu! Ştiu că nu mă auzi, dar nu-i nimic, îţi urez oricum. Şi îmi pare rău că nu m-am născut şi eu azi, de ziua ta.

PS: Conexiunea la internet mi-a jucat nişte feste.  Am scris odată textul ăsta şi credeam că l-am pierdut.  L-am scris din nou şi cînd am postat am văzut că mersese de prima data. Le păstrez pe amîndouă, pentru că e interesant să le compar, chiar dacă sînt aproape identice.

10 gânduri despre „La mulţi ani, bătrîne Isaac

  1. Si la noi au cazut perele din pom, dar romanii, spiriuali cum ii stim, nu au cautat o explicatie logica, ci doar au facut proverbe…
    (pica para malaiata in gura lui natafleata)

    1. Totusi, a fost nevoie de un geniu pentru a se intelege gravitatia, sa nu fim prea duri cu romanii. Din cite stiu eu, am fost printre primii din lume care au reusit sa invinga gravitatia, sau am fost chiar primii? Nu e putin lucru nici asta..

  2. Imi plac mult citatele acestea. Suntem, intr-adevar, mici in comparatie cu Universul, insa, uneori, cate unul dintre noi, oamenii, este binecuvantat cu un gram de genialitate, precum Newton, Darwin si altii…

    1. Au fost multi oameni mari pe Pamint, pentru care calficativul”geniu”suna aproape ca o understatement (nu cred ca exista in romana un echivalent pentru understatement). Dintre toti, eu cel mai mult il iubesc pe Soren Kierkegaard, ca tot era vorba de iubiri platonice 🙂

Lasă un răspuns

