Toată lumea ştie ce e aia o combinaţie, nu? De fiecare dată cînd auzeam cuvîntul ăsta folosit pentru a desemna vreo afacere sau vreo şmecherie, îmi venea să rîd. Asta pînă am văzut White cat black cat al lui Kusturica, probabil una dintre cele mai reuşite comedii ale tuturor timpurilor. Acolo, cuvîntul acesta e folosit atît de natural de unul dintre personajele principale cu referire la încercarea de a fura un tren, încît de atunci nu mai pot să rîd cînd îl aud. A folosi cuvîntul combinaţie pentru a te referi la vreun furtişag, trafic de droguri sau altceva asemănător, mi se pare la fel de natural cu a spune că haina de pe tine e o combinaţie de lînă şi poliester . Mai e o singură folosire a cuvîntului combinaţie  care mi se pare amuzantă, anume cu referire la relaţiile dintre un bărbat şi o femeie, cînd se spune că s-au combinat.

 

Sîmbătă seara, de fapt duminică dimineaţa, am nimerit, fără să-mi dau seama, în mijlocul unei combinaţii. Era cam 4 30 am şi mă întorceam acasă împreună cu un prieten care stă de mulţi ani în Madrid şi care mai vizitează din cînd în cînd ţara de care îi e dor. În parcare, un tip îşi aşezase maşina pe două locuri, de-a curmezişul. Eu parchez pe trotuar pentru că n-am loc de el. Mă dau jos din maşină hotărît să îi aplic avertismentul atît de la modă în Bucureşti. Mă apropii de maşină, apuc ştergătorul şi îl ridic. În secunda aia, ceva se mişcă în maşină. Cineva era acolo, nemişcat, însă treaz. „Ce faci vrei mă?”, zice el. Eu mormăi nişte scuze, abia revenindu-mi din surpriză. Tipul e foarte agitat şi e clar că, deşi e foarte arţăgos, vrea să scape repede de mine, motiv pentru care îmi face semne cu mîna să mă car. Eu mai îmi cer scuze odată şi plec, deşi n-ar fi trebuit să îmi cer scuze, că doar el parcase aiurea. Ajungem sus şi prietenul meu îşi dă seama că a uitat ceva în maşină. Cînd revine îmi povesteşte că tipul căruia îi ridicasem eu ştergătorul îşi aprindea farurile, dînd semnale, că o maşină oprise mai încolo şi mai multe persoane coborîseră din ea. În momentul ăla am înţeles că de fapt maşia era pusă de-a curmezişul tocmai pentru a putea da semnale într-o anumită direcţie, şi că m-am trezit să ridic ştergătoarele unei maşini implicate într-o combinaţie. Ce combinaţie o fi fost, nu ştiu, dar ştiu că duminică dimineaţa aş fi putut să fiu la locul nepotrivit, cum se zice. Cînd vedeam nevinovaţii ăia care mor prin filme doar pentru că  se întîmpla să strice vreo combinaţie,  nu credeam că aş putea să ajung şi eu în vreo situaţie similară. Poate exagerez şi paote nu era vreo chestie de viaţă şi de moarte, dar în orice caz, ştiu că, pentru prima dată, am simţit şi eu pe pielea mea ce e aia o combinaţie, chiar dacă doar accidental şi în rolul trecătorului inocent care o strică.

Lasă un răspuns

