De ce scriu cu î din i

Posted: februarie 24, 2010 in Fără categorie
Etichete:, , , , , , , , , , , , ,

Poate dintre cei care mai citesc ce scriu aici cineva se va întreba: tipu’  ăsta nu pare să fie prost de tot, dar atunci de ce nu știe să scrie ca lumea cu â din a și sunt în loc de sînt? Cineva chiar s-a întrebat, adică m-a întrebat, deși nu în forma asta.

Ironic, am ajuns să scriu așa punîndu-mi eu însumi întrebarea asta. Citindu-i pe Patapievici, Pleșu, Liiceanu etc am observat că scriu cu î din i. Mi-am spus că se cred ei mai deștepți  decît restul lumii și pentru că mi se părea că au dreptate să se creadă am interpretat faptul ăsta ca pe o licență personală întru totul justificabilă.

Cred că era prin anul 3 de facultate cînd am văzut, sau am observat, căci poți să vezi fără să observi, că într-o revistă serioasă ca Dilema veche se scrie  tot cu î din i.  Mi-am spus atunci că trebuie să fie altceva la mijloc decît mofturile unor intelectuali răsfățați, așa că am scris un email către Dilema veche în care întrebam de ce scriu ei cu î  din i cînd toată lumea scrie altfel. Spre surprinderea și fericirea mea, mi s-a răspuns la email. (Încă și mai fericit am fost acum vreo 2 săptămîni cînd Ken Miller, unul dintre cei mai mari biologi  americani, autorul cărții Finding Darwin’s God pe care tocmai o terminasem de citit, mi-a răspuns foarte călduros la un e-mail la fel de călduros)  Și nu mi-a răspuns oricine, ci chiar Mircea Vasilescu, redactor la Dilema Veche și Profesor la facultatea de Litere. În total am primit de la el vreo două e-mailuri pe care însă n-o să le povestesc aici. Pe scurt, el mi-a spus că decizia de a se trece la scrierea cu î din a și cu sunt în loc de sînt a fost una în totalitate politică. În comisia care a votat legea au fost doi lingviști, unul dintre ei a votat împotriva legii iar celălat s-a abținut. Faptul ăsta în sine clarifică definitiv aspectul științific al problemei. Dar domnul Vasilescu a continuat spunîndu-mi că în forma de scriere cu î din a se încalcă un principiu fundamental al limbii române, și anume principiul fonetic, care spune că pentru un anume sunet există un singur semn/literă.

Așa că de atunci, poate și cu un pic de mîndrie că am și eu ceva în comun cu Pleșu, Liiceanu și Patapievici, scriu cu î din i, avînd dubla satisfacție: că sînt altfel decît toată lumea și corect din punct de vedere științific în același timp.

Comentarii
  1. Vlad spune:

    În realitate Academia Română de la bucureşti a vrut să fie mai cu moţ decât cea de la Iaşi. La Iaşi Academia impune scrierea cu “î” având argumente foarte solide, dar mijloacele şi pârghiile academiei din bucureşti sunt cu mult mai importante şi de aceea suntem nevoiţi să acceptăm decizia lor.
    Dacă vei încerca să publici o lucrare de doctorat cu “î” ai să afli că nu se acceptă…
    În fine, ne mai mirăm de ce jumătate din populaţia României este semianalfabetă…

  2. Mihai spune:

    Îl asigur pe dl. Mircea Vasilescu că există mai multe cazuri în care principul fonetic nu e respectat în română, fiindcă în nici o limbă nu poate fi respectat în totalitate, deci nu ştiu de ce s-a cramponat de “î” din “i” şi nu a privit decizia ca o revenire la situaţia dinaintea dubioasei reforme ortografice stalinisto-comuniste, care impusese până şi ca numele României să fie ortografiat cu “î” din “i”.

  3. ionetecatalin spune:

    Nu stiu ce sa zic. Poate Vlad ar putea sa-ti raspunda mai bine, daca mai trece pe aici…

  4. Alexandra spune:

    Fiecare e unic in felul sau si fiecare isi alege ceea ce dorste;)
    Numai bine!

    • ionetecatalin spune:

      Alexandra, ai dreptate cind spui ca fiecare e unic, dar nu ne putem alege chiar totul dupa bunul gust. Adica, putem alege cum sa ne imbracam, dar cind vine vorba de scris, vorbit si altele, trebuie sa respectam niste reguli :) E adevarat ca regulile astea se schimba cu timpul ceea ce le face sa para mai putin..absolute, dar chiar si asa, nu ne putem permite sa le ignoram. Decit daca sintem geniali si putem sa punem altele in locul lor :D

  5. LoRE spune:

    Cred ca-s cea mai inculta de p-aici, fiindca scriu fara diacritice pe net. Iar la materialele tiparite, am scris o data cu î din i si mi-au corectat tot, asa ca am m-am lecuit.

    • Mihai spune:

      Cătălin scrie tot fără diacritice, şi, într-adevăr, e un tip cumplit de incult, cum n-am văzut în viaţa mea… :-)

      Apropo: îmi amintesc de un reportaj făcut în nordul Californiei de revista “National Geographic”, cu ani în urmă. Era între altele un interviu cu un pădurar care venise la o bibliotecă. Acesta declara cu năduf: “Nu sunt prost, dar nu ştiu să citesc.” Mi-a rămas în minte ca o cugetare plină de tâlc.

  6. LoRE spune:

    A, nu, in teza de doctorat am scris cu â si sunt. Mi-au corectat cei de la editura cand a aparut manualul pentru studentii de la stoma.

  7. Rudolf spune:

    Cuvîntul “sunt” nu a existat niciodată în română, el a fost băgat în limbă în 1799 de către un avocat bănăţean cu preocupări lingvistice. Toate scrierile româneşti vechi îl foloseau pe “sînt”, care provine din latinescul “sint” şi a evoluat odată cu limba română, nu este un intrus în limbă, aşa cum este “sunt”. Pe de altă parte “sunt” e mai greu de pronunţat ca “sînt”, de aceea se foloseşte de către aproape toţi românii cuvîntul “sînt”, care este adevăratul cuvînt românesc.

    Scrierea cu  este absurdă, pentru că sunetul Î (numit I-posterior în fonetică) nu este cu nimic mai deosebit decît celelalte sunete ale limbii române încît să trebuiască să fie scris cu două litere diferite. Dacă regula pentru scrierea limbii române este 1 sunet = 1 literă atunci ea trebuie aplicată şi pentru sunetul Î. Asta pentru ca limba română să-şi recapete logica pierdută în 1993.

    Pe forumul Softpedia e o discuţie unde se lămureşte tot despre scrierea cu Î şi “sînt”, singura pentru care există argumente raţionale.

    http://forum.softpedia.com/index.php?showtopic=454379

  8. ionetecatalin spune:

    Rudolf, iti multumesc din suflet pentru comentariul foarte informat. Eu nu incercam aici sa rezolv problema asta sau sa dau un raspuns general. Pentru asta, intr-adevar, exista softpedia si alte forumuri. Eu spuneam povestea mea, dar ma bucur ca argumentele tale vin sa contribuie la consolidarea ei, ca sa zic asa.

Lasă un răspuns

